Söndag: Jättefrukost och planer.

Medan en stor frukost puttrade på spisen, tog jag med en kopp kaffe till datorn och började fundera på hur jag ska tjäna pengar under de närmaste tio åren, helst samtidigt som jag får utlopp for mina konstnärliga ådror. (Kan man få utlopp för ådror? Det låter lite vådligt. Lustar låter bättre.) Och i vilken ordning. Kort sagt, vad har jag att komma med?

Ett tag för flera år sedan var jag ju inne på att rita och bygga hus, efter att ha grunnat mycket länge på hur bra, trevliga och funktionella hus (villor och sommarhus) egentligen borde fungera. Den gamla modellen av semesterhus som man ser i diverse kataloger är inte så användbara i praktiken. Till exempel, varför finns inga ordentliga förvaringsutrymmen och klädtvättsmöjligheter? Folk snubblar över varann, har ingenstans att göra av sina kläder, och enda tvättmaskinen finns inputtad bredvid den enda duschen. Dessutom är det ekande högt i tak, vilket försvårar uppvärmning, och ingen verkar tänka på hur ljuset faller under olika delar av dagen, eller på hur dragigt det blir om man inte placerar ytterdörrar och altandörrar efter lite eftertanke.

Jag skulle verkligen, verkligen njuta av det där. MEN – nu har jag inte längre något startkapital för detta äventyr. Så tankarna går vidare till design, och där har jag faktiskt en idé. Vad får ni ev veta senare! Ska det fungera, måste det ske i lite större skala.

Boken som jag nu tjatat om, med allt längre mellanrum, måste förstås ut – numera efter en ny bearbetning – liksom Margareta Davidson 4 och två andra böcker, den om lingvistik och den om ”hur kom patriarkatet till, och vad gör vi åt det?” Där har många tankar (väldigt många) redan tänkts men fler verkar uppenbarligen behövas – helst med praktisk inriktning.

Långfilmmanusen känner ni till, och imorgon ska jag klippa en kortfilm som kanske inte blir perfekt men som jag lär mig mer av, och kanske har jag en lokal för ett fotoutställnings-event över en weekend. Ägaren är positiv, gillar de provbilder jag skickade, och vi ska ses i veckan. För övrigt funderar jag på att helt enkelt ha en fortlöpande fotoutställning på nätet. Frågan då är hur man hindrar att bilderna blir stulna. Även den grejen måste sjösättas med panache! Och så är det min tänkta street fashion-blogg, som förstås inte genererar några pengar – om den inte ger andra jobb.

Jag såg Tjuvheder igår på Grand på Sveavägen, och den var verkligen värd besöket. Riktigt, riktigt bra. Alla var perfekta, inte minst de personer ur knarkar- och hemlöshetsmiljön som hade stora roller. Det var en stark film.

Det finns också filmer på Stockholms filmfestival som jag gärna vill se. Hoppas det finns biljetter kvar.

Kommentera

