Fröken Etymologi och film.

Jag vet inte om fröken Ur fortfarande existerar, men just nu längtar jag efter en fröken eller herr Etymologi. Tänk om man kunde ringa någon glad spränglärd person, omgiven av böcker, som bara sitter och väntar på att någon ska höra av sig och fråga saker!

Funnes hen, skulle jag kasta mig på telefonen och fråga: Varifrån kommer egentligen ordet skratt? På norska heter det latter och på engelska laughter, tydligen är de av samma stam, men skratt? Jag har funnit mig i att vi högdragna svenskar lämnade det ursprungliga vindöga (vindu, window) och snofsade till oss med latinska fenestra (via lågtyska, bör ha kommit tillsammans med kloster- och katedralnybyggen under tidig medeltid), numera fönster. Men, igen, skratt? Det är en gåta! Heter det kanske ”ich schratte” ens på det lägsta av tyskor? Nej!

Peter Ganneby på NoN mailade idag att han gillade den förkortade versionen av min egen ”Damn you, autocorrect!”, så den dyker upp snart på den sidan, gissar jag. Jag skulle vilja skriva mer och andra saker på andra sidor, fortsätter att greja med foton och någon läser filmmanus.

Jag har sett lite mer film – Wild, Reese Witherspoon på själsrenande långpromenad i vildmarken med en ryggsäck lika tung som hon själv, och hon är en bättre skådespelerska än man vanligen tänker sig. Lånade Angelina Jolies ”Unbroken” också, kan vara roligt att se hur hon utvecklas som regissör.

Unbroken är en märklig film. Inte speciellt bra, hyfsad, till och med Jolie med alla resurser runt sig missar att gardera sig med nödvändiga bilder, så klippningen blir ibland lite konstig. Men det allra konstigaste är den stämning av slickad onaturlig renhet som präglar rollerna, även när karaktärerna är smutsiga och skitiga i japanska fångläger under andra världskriget. Jolie har en förkärlek för unga manliga skådespelare som alla är bra, men på ett mystiskt sätt ger ett ariskt polerat intryck, om det går att förstå. Även huvudrollen som ska föreställa italienare (med matt färgat svart hår). Gossarna ligger i tre veckor i en båt på havet efter en flygkrasch, men håret växer inte och det lilla skägg de får (det tar två veckor) är snyggt klippt och ansat. Jag, som ju gillar Angelina Jolies humanitära sida, blir starkt mystifierad.

Och nu väntar jag på att få veta vilka som får Augustpriset!

Kommentera

