Håll tummarna. I alla fall en.

Idag ska vi försöka föra över denna blogg till ett annat verktyg, eftersom blogs.se läggs ner om en dryg vecka. Vi ser INTE fram emot jobbet, kan jag säga, därför att det verkar så knökigt och besvärligt. Gah. I värsta fall får jag nöja mig med att ta hem de PDF-filer som finns av inläggen – undrar hur många gig det blir, efter tio år?

Klockan fem imorse var värmeelementen nästan kalla igen, jag blir vansinnig. Det blir rått och kallt, även om det fortfarande är lite varmare än det var i en normal lägenhet 1940, och igår när jag satt vid datorn luktade det vått tegel. I vardagsrummet! Jag bor direkt under vinden, och fick en känsla av att det runnit in vatten från taket längs skorstensstockarna, och att tegelgolvet där uppe/trossbottnen nu var blöta.

Det här kan inte vara bra för hälsan. Och jag har ingen lust att betala extra el för att stå ut med att vistas i min annars genomtrevliga våning. En fungerade kakelugn hade suttit bra, men de har tagits bort.

Till slut, efter att ha ställt en stor bunke kokt vatten med lock på en pall bredvid sängen (nej, ingen risk att den skulle välta och skålla mig), lyckades jag somna om med ylletröja på, och över mig i tur och ordning täcke, yllefilt och en sådan där Åhlénsfilt de har på kaféer, ni vet. De är tunna, men väldigt varma. Jag köpte två i somras, och gav en till Supergrannens frysande pappa.

Så får man ju gratulera Aftonbladet som fyller hundraåttiofem år, Lars Johan Hierta startade den 1830 som en liberal och samhällsgranskande tidning, fick den indragen flera gånger men kom då ut med Aftonbladet 2, och så vidare. Med tiden blev den socialdemokratisk, då slutade min mamma köpa den (elapsed socialdemokrat som hon var). Expressen är mer än hundra år yngre.

Läs tidningarna i pappersform! manar jag igen. Nätsidorna är perfekta för snabb nyhetsuppdatering och en och annan artikel som man med en gång vet att man är intresserad av, men papperstidningen ger mer allround och nyanserad kunskap. Jag växlar mellan de tre största. Olika åsikter är nyttigt att se. Man behöver lokala tidningar också. När jag skrev artiklar mot kärnkraft ville jag nå både de stora drakarna OCH lokalpressen, för i lokalpressen finns det färre artiklar och var och en av dem får därmed större läsvärde. Men nu har ju många av lokaltidningarna dessvärre döden dött, det är inte alls bra. Som samhällsmedborgare behöver man organiserad journalistik, både lokal och rikstäckande.

OK, klockan fyra närmar sig. Bäst att ta en förebyggande huvudvärkstablett.

Kommentera

