Leendets Bryn och suckarnas Bryn

(Tvåan där inspirerad av den gamla filmen ”Suckarnas bro”.)

Tittade just in på Rodolphes studio på C’s inbjudan. Hon var på lunch, men Ryan var där (Rodolphe själv är i New York), och eftersom jag hade ett USB-minne med mig kom jag på att han kunde kika på några bilder och på den korta dialogfria jätteroliga film – egentligen bara en audition – som jag spelade in under några timmar för några år sedan, och gjorde en raw cut på. Dialogfri, eftersom det bara var jag och skådisen, men framför allt för att alla som läser mina manus lätt får uppfattningen att mina filmer mest innehåller prat.

Till min enorma förtjusning fnittrade sig Ryan genom hela den lilla filmen. Excellent storytelling! sa han. Och hyfsat klippt också, lade han till. Eftersom han inte berömmer hej svejs, blev jag verkligen uppmuntrad. Jag har undrat om jag vågar visa den för den producent jag gärna vill jobba med, och det kanske är en bra idé.

Suckarna: Bad ju om F-skatt förra året eftersom jag måste ha det om SFI skulle vilja ge mig pengar för manusutveckling. Det var ett bekymmer, kvinnan i luren på Skatteverket ville ha en affärsplan och annat, och jag hade svårt att göra klart att det här gällde enbart ett högst eventuellt bidrag. Hur mycket kommer du att tjäna under året? frågade hon, och som alla i min position måste jag svara att det kan vara en del och det kan vara noll.

Jag fick min F-skatt och skulle betala några hundra i månaden i preliminär skatt för de eventuella inkomsterna. Jag fick inte bidraget, och efter några månader slutade jag betala prelskatten. Resultat, förstås: Krav i slutet av året.

Skrev och förklarade. Fick besked att kravet ströks. Underbart, inget krångel.
Men därefter kom besked att jag skulle betala exakt samma summa varje månad 2016 också. Med motiveringen att det hade jag ju skullat 2015.
Jag kliade mig fortfarande i huvudet inför detta, när ett tredje besked kom: Jag har begärt, och fått beviljad, återkallande av F-skatt!

Frilansar och kulturjobbare utan fast inkomst finns inte i Skatteverkets värld. Förr var det också bekymmer, men det fanns en del regler. Jag undvek F-skatt, eftersom jag mest hade fortlöpande frilansjobb för samma arbetsgivare, fasta kontakter, och då drog de skatt eftersom jag tjänade mer än en viss gränssumma hos varje arbetsgivare. Skönt för mig!

Så måste jag dra om alltihop med F-skatt om jag söker bidrag till mina andra manus i år? Och hur troligt är att jag får det igen?
Därav suckarna.

Men det är i alla fall fint att det snöar lite. Så att det blir någon ordning och man kan njuta av sommaren med gott samvete.

2 reaktioner till “Leendets Bryn och suckarnas Bryn”

Kommentera

