Hm.

Lägger mig vid ett-tiden. Sover inte just. Går upp vid tre. Lägger mig igen. Sover inte just. Upp vid fem, lagar lite mat, muttrar och läser Haper’s Bazaar. Mycket lik Vanity Fair, samma helsidesannonser med magra tjejer med öppna munnar också, men med dumma horoskop och färre djuplodande artiklar.

Lägger mig vid sju. Upp vid elva. Mätt. Öppnar gamla kära datorn och tittar på bilder. Får syn på den med en äldre gentleman som jag plåtade i hissen på Odenplan, han som sa: ”Jag har varit med i en Roy Andersson-film!”

Han ser ut att vara 75 och har rosa hatt, vanlig blazer, knallgul slipover och blå sidenväst. Och plötsligt, när jag ser på den och andra bilder som ju tycks spreta åt olika håll, får jag ett namn på utställningen i huvudet: Tenderness and defiance.

Det är temat. Och med defience menar jag frihet, självständighet, lika väl som att hålla fast vid vissa grundläggande humanitära principer i vått och torrt och olika vindar som drar in.

Gör vi det nu? Minsta kris, och Sverige tummar på alla regler. Nu ska vi ha bostäder i människofientliga, och framför allt barnfientliga, lägen med buller och smutsig luft i städer, särskilt Stockholm. Istället för att satsa på de bygder runt om i landet där många gärna skulle bo kvar, om det fanns jobb, kultur, skola osv. Vad ska vi ha hela Sverige till om 99% ska ligga öde mellan alla tränger ihop sig i Stockholm, Göteborg och Malmö?

För att inte tala om de klantigt tillkomna och orättvisa ID-föreskrifterna för dem som söker sig in i Sverige. Nej, vi kan inte ta emot alla medan övriga Europa sviker, men det här? Och varför är det fullt överallt? För att flyktingar får hänga på förläggningar och vänta i åratal medan all deras jävlaranamma dör. Inrätta en slussning som fungerar, med fast väntetid (6 månader) och betalt arbete från dag 1, kanske för kommunerna. Även om man blir utvisad, har man då haft en meningsfull tillvaro här.

Vi behöver fixare och smarta logistiker, och folk i ledande position som kan sitt område, går på studiebesök i verkligheten och tar genomtänkta beslut.

OK. Nu försvann solen över det lätt snöiga Stockholm, jag hoppas det inte var mitt fel? 🙂 Står i alla fall på mig.

Kommentera

