Kul morgon

Jag hade verkligen skoj ett tag i morse, när jag satt och fixade med bilder. Först tog jag tag i de där två matchande bilderna, Pride och kadetter, som fortfarande inte funkade helt eftersom personerna i dem var lite olika stora. Så jag ordnade det och satte sedan en smal svart ram på den som ännu inte hade det (labbet fimpar alltid några millimeter när de kopierar). Nu är de lika höga, om än inte exakt lika breda.

Bestämde format och ramade fler svartvita foton, och så kollade jag de här nonfigurativa sakerna som det är så tillfredsställande att greja med. Jag känner att det här verkligen är något jag behöver! För några dagar sedan tog jag en vanlig färgbild och filtrerade den, och fick en pastellhistoria i rosa och grönt som på sätt och vis är förfärlig (jag – pastellrosa? Nej!), på sätt och vis helt underbar. Så den får vara kvar.

Och sedan kom det roliga: Jag hade en bild vars ursprung bara är en del av en husvägg, grunden och lite tegel, och som jag också filtrerat i photoshop och skapat om till en nonfigurativ bild i olika grå och andra ljusa toner, riktigt snygg. Men faktiskt en aning tråkig, även om säkert någon som gillar svart och vitt och ljusgrått hemma skulle kunna tycka om den. Så jag tog en kopia av den, och ändrade färgskalan totalt. Den här gången blev det starkt mörkrosa och grönt. Men formen var lite konstig. Så jag vände den en kvarts varv – och hade plötsligt en riktigt nonfigurativ, lätt förvånad rosa hund!

Brast i fniss. Blev kär i vovven. Den blir kvar! Och nu funderar jag på att skicka en ramad kopia av den till äldsta barnbarnet, som fortfarande inte fått sin födelsedagspresent från i somras btw. Om hon nu tycker om hunden? Å ena sidan gillar barn inte om konstiga saker, å andra är alla femtiotalsteckningar – ni känner till stilen – i min barndoms barnböcker kära minnen för mig. Så kanske ändå.

Kommentera

