Tö, tö

Velkommen Norge! 🙂

Eftertankens kranka blekhet dök upp idag, och flera bilder rök obarmhärtigt.

Morgnar är inte längre riktigt min tid på dagen för närvarande. Jag vacklar upp ur sängen, rafsar efter ett par strumpor, ryser i lägenhetskylan, ställer tre fönster på glänt eftersom man tycks behöva syre, häller varmvatten i PET-flaskor för att få upp temperaturen någon grad, sätter på kaffe (jäklar, ingen mjölk), dricker en tredjedels Treo och hamnar vid datorn.

Där jag vaknar till en timme senare från bilderna, med isklumpar till fötter och utsvulten. Mera kaffe, värmer lapskojsliknande grytan från igår (måste hålla ner brödkonsumtionen), strösslar med finhackad rå lök och grejar vidare.

Denna energi kommer delvis från drive och skaparlusta, delvis från prokrastinering. Betalade räkningar igår, stirrade på siffrorna och insåg att om ett år är jag bankrutt.  Har inte riktigt tänkt på det här förut, att jag gör det nu beror säkert också på den rosa hunden. Undrar vad de serverar för mat på Stadmissionen? Jag, i likhet med andra, går back ett antal tusen varje månad. Bokpengabufferten som började minska när min mamma blev äldre och behövde omsorg i fyra år (inklusive sådant som kostade) och jag tog hand om henne, är på upphällningen. Något måste göras.

Enligt den officiella versionen ska jag kunna titta på TV och rulla tummarna, men i verkligheten går 97% av vad jag får till fasta kostnader, exklusive mat – hyra, el, SL-kort, fast telefon – och då finns här ingen bil, inga läkarbesök, ingen smartphone och inget bredband. Över till allt utom de fasta räkningarna den här månaden blir 800 kronor. Det är sant. De av er som har tillgång till politiker, skäll på dem.

Jaha, tänkte jag praktiskt, vad kan jag tjäna pengar på, och om allt går åt skogen, vad är billigast? Potatis och kål. Hej, nyfattigdomen i Sverige. Snyggt jobbat.

Tittar åt mitt lager av följetänger och noveller och användbara bilder. Har inte haft författarframträdanden på länge, det kan jag och det är kul, måste sätta upp mig på listan.  Skulle kanske fundera på att realisera några artikelidéer som faktiskt skulle kunna ge betalt – det gör inte debattartiklar, eller Namn och Nytt. Och noll dagstidningar på ett par månader=kan hyra en hyfsad kamera för filmbitar. Och jag måste avsätta en del för faktiskt nödvändiga investeringar.

Follow the continuing story of the struggling artist!

Kommentera

