Måtte det bli vår snart.

Ibland undrar jag om denna blogg lurar mig februari. Det är så himla trevligt, men kan en blogg ha så få som två handfullar besökare som ändå är från såväl Sverige som Danmark, Storbritannien, Spanien, Tyskland, Finland, Kanada, Nederländerna, USA och Frankrike? Ja, ursäkta att jag säger det igen, men det är kul och fascinerande. Alla vid mitt långbord på puben!

Jag hoppas det blir vår snart. Jag är (som säkert flera av er) så in i vassen trött. Det går över lite när jag kommer ut i friska luften, och ryggen håller redan på att återgå till det normala, fast den var riktigt illa. Undrar fortfarande vad som hände, och hur den kan återhämta sig så snabbt. Lagom utportionerade kvartsbitar av Treo, varma bad, promenader och lyftförbud spelade antagligen in. Nu kan jag vända mig i sängen utan att det gör vansinnigt ont och komma ur den utan att sitta på sängkanten och (smärtsamt) försiktigt töja ryggen genom att böja mig mot golvet.

VERKLIGEN trött. Vid sextiden igår kväll ringde Supergrannen på dörren. Jag satt och hängde halvblundande och huvudvärkig över ett korsord (kom på ett ord var femte minut ungefär, riktigt slow motion). Jag skulle få låna hans dator för en grej och hade totalt glömt alltihop, och han var själv sömnig och ville koja.

Lustigt nog fortsätter idéerna att strömma till. Synapserna går på halvfart, utom när det gäller idéer. Fick en ny när jag stod och kikade på en tjej bredvid mig i trängseln på tunnelbanevagnen, hon kollade någons instagram (uppladdad bikinibild) och läste kommentarerna (nej, dem såg jag inte) och jag grunnade över dessa låtsasliv som folk lindrar varandras liv med. Det blir som en liten å av grädde som man kan flyta över verkligheten på, föreställer jag mig, mjukt och fint.

Tjejen hade tydligen en halvnaken kille med sexpack-mage som pausbild på sin mobil. Tänkte att han kräver nog en bra kamera som kan definiera alla musklerna. Funderade vidare på att om man ska fota folk i farten i trottoarer och i trappor, bör man ha en sådan där kamera som knäpper snabbt som tusan, som man har när man fångar Zlatan när han gör en bicileta eller en jagande lejonhona i språnget.

Har lagt in en rad bilder på min vanliga kamera och frågar folk vad de tycker om dem. De senaste tog jag bara för någon vecka sedan, ett par av dem kvalar in.

Och apropå vad som sker ute i stora världen (svensk politik, närmare bestämt): nej, igen,  vi ska inte sänka några löner. Det är ett sluttande plan, eller som vicepresidentens stabschef Amy säger i ett Veep-avsnitt där Julia Louis-Dreyfus måste förhandla med mörker-republikanerna: ”This is where the lights go out and the scarecrows come alive.”

Någon satt i P1 och sa att lägre löner kan ”skapa igen jobb som har försvunnit, som vi inte gör längre”, och jag undrar så vad det kan vara för jobb som mystiskt ska återuppstå om vi skapar en riktigt fattig invandrad klass. Borsta riksdagshuset med tandborste? Och hur ska detta administreras, vem ska bestämma, och hur, vilka som är dessa invandrare som ska få lågbetalda jobb av ett slag som inte längre finns? Och hur tror ni de kommer att reagera, och hur kommer övriga Sverige att se dem? Som halvslavar? Finns det möjligfen någon sorts halvsmält tanke bakom att detta endast ska drabba invandrare från Mellanöstern, men inte exempelvis lågutbildade britter, tyskar eller norrmän?

Facken måste sätt ner foten. Hårt. Alla jobb som behöver göras, är riktiga jobb.

2 reaktioner till “Måtte det bli vår snart.”

  1. Besvärligt det där med ryggen. Men det verkar ju vara på bättringsvägen, förstår jag. Själv har jag aldrig haft ryggproblem. Men jag minns hur min pappa då och då råkade ut för både ryggskott och ischias. Det verkar då inte ärftligt.

    Det där med att skapa ”enkla jobb” tror jag inte ett ögonblick på. Vad händer, när de som jobbar med dem (oavsett vad det är) har fått sådana kunskaper att de vill ha avtalslöner. Då åker de väl ut med huvudet först. Tror jag!

    Dålig idé, alltså!

    Gilla

    1. Jo, det blev oväntat snabbt bättre, tack och lov!

      Ja, vi är i färd med att skapa en ny underklass, som dessutom ska ha sämre bostäder, uppenbarligen. Någon i P1 satt och sa i dryg ton att ”man behöver kanske inte ha utsikt, och…” . Det föll honom inte in att fundera över vad det gör med en människa att sitta i en etta och stirra på en huvsvägg mittemot. Efter alla år av strid, kamp och initiativ till att skapa fina miljöer för både barn och gamla, och höja lönerna så att alla har ett drägligt liv, ska vi nu vända på kuttingen och förstöra alltsammans?

      Ja, ursäkta den nya lilla föreläsningen, men jag begriper inte hur all denna dumhet och farliga nonchalans kan breda ut sig som den gör.

      Gilla

Kommentera

