Ingen aning om hur det här ska rubriceras.

När jag stod och lagade lunch idag började jag improvisera något kul, lite standuppigt med sång, bara för mitt höga nöjes skull, precis som jag sprang efter mamma och var rolig när jag var liten, och äldste sonen sprang efter mig och var roligt när han var en liten kille. Sedan insåg jag att det där kunde ju ingå i inledningen till två-personersfilmen, och måste störta iväg och skriva ner det överst i manuset: ”NYTT”. Det slog mig att eftersom den senaste jag frågade till den kvinnliga huvudrollen är komiker, passar det ju bra. Så där satt jag och skrev medan en blivande omelett med potatis, lök och zuchini puttrade på spisen.

Jag tänker gå in för komiker. De kan allt.

Sedan valde jag bilder igen. Det är ett litet helsike, för jag är inte gjord för fotoutställningar som de nu ser ut (och de ser ju bra ut). De är snyggt kopierade i matchande storlekar med samma sorters ramar och samma sorters innehåll, vackert och njutbart att titta på, men de foton som min hårddisk innehåller är så otroligt varierande, trots att det absoluta grundtemat alltid är detsamma: Människans upplevelse av livet, och människans värdighet. När jag ska passa ihop vissa känns det som att kapa av sig armen. Tänker dystert att eftersom dessa bilder passar så oändligt bra och logiskt på insidan av mitt huvud, varför sker inte samma sak på utsidan, in real life? (Och varför i helskotta valde denna blogg att skriva Life med stor bokstav, precis som den gör nu? Har jag bett om det? Nej! Life, life, life!)

Igår läste jag en artikel av Martin Aagard i AB. Den handlar om att fel personer valde poppristagaren (Max Martin), de vet ingenting om hur popmusikproduktion går till, någon annan borde ha fått priset. Om han har rätt i det har jag inte en aning om, han har själv gjort musik och hans åsikt har säkert vikt.

Men. I artikeln går han på absolut slöhetstomgång när han klagar på ”medelklassen”, ”tjänstemannaklassen” och ”vita konservativa” som ”inte vet någonting” och alltså är skurkarna. De som först motsatte sig popen, och nu hyllar den, skriver han argt. Popen föddes i arbetarklassen!

Huh? ”De”? För de första är de som ogillade pop för fyrtio år sedan till stor del döda nu. För det andra – varför denna slappa identitspolitik? Medelklass är han själv, och varför skulle vare sig klasstillhörighet eller hudfärg säga något om vem som vet vad? John Lennon gick på konstskola, och vit var han, men visste väl en del om musikproduktion? Popen har sina rötter i afrikansk musik, via jazz (ofta med vita musiker bland de svarta) och rock, och med inflytande av judiska musiker som Gershwin och Berlin. Michael Jackson lyssnade på Tjajkovskij och Debussy. Queen gjorde operapop. Den är en salig blandning.

Men är man vit medelklass tycker man automatiskt detsamma som popkritiker 1965? Och är man svart medelklass vet man om popmusik – ja, vad då?

Jag har själv hjärtat en bra bit åt vänster och tror på solidaritet och altruism, men jag respekterar individen och är hjärtinnerligt led på detta tröttsamma hopklumpande, som jag hört sedan radikalvänstern visade sin auktoritära, empatilösa och maskinella sida i min ungdom, den som fortfarande får V att skälla på muslimska kvinnor som berättar att de är trakasserade av muslimska män i sin egen hemort. Enligt V-kartan ska de nämligen inte vara det, och om verkligheten motsäger kartan, är det kartan som gäller.

Rent allmänt: Varje gång någon gör en bra analys av någonting, kommer en uppsjö av människor och hårddrar, förvanskar och extrapolerar fram något vansinnigt av det, och använder det sedan som gruppmarkörer.

Tes: Människor påverkas av de könsroller de förväntas spela – bra upptäckt!
Följdtesen: Könet är helt och hållet en social konstruktion – idioti.

Nu ska jag starta ett filmbolag och ett bokförlag, öppna ett galleri och starta en politisk blogg och en street fashion-blogg. (Eller inte.)

Det sista: Om jag nu får plåta folk. Jag måste börja göra visitkort och dela ut. Nu när alla kör med instagram, vågar ingen bli plåtad av en som de inte känner till. Gud vet vad som händer med bilden!

Kommentera

