Homo stupidus

Det är vi, det – ”den dumma människan”. Den korkade människan.

Kärnkraftskramarna, som alltid varit drömmare, är nu helt hysteriska. I ett vetenskapsprogram berättas om hur de gör allt, kastar ut hur mycket pengar som helst, för att behålla denna nu våldsamt oekonomiska teknik. (Och vi vet fortfarande inte hur man förvarar strålningsfarligt avfall säkert i några hundra tusen år).

Annars marknadsliberala människor som inte gillar regeringars inblandning vill nu ha vansinniga bidrag på miljarders miljarder, utbetalningar av pengar som annars öronmärkts för ny miljövänlig teknik, och det i 35-åriga garantier. Gigantreaktorer planeras utan finansiering, och en som börjat byggas visar sig redan ha sprickor i kärnan. Vad är det med folk?

Och så har vi LUF, som inte gillar moral och vill avskaffa incestförbud. Är det en ploj? Osmaklig sådan, i så fall. Hur tänker de sig att det ska fungera? Utan förbud kan en bror våldta sin syster, hävda att det var med samtycke, och n i vet hur det brukar gå när ”ord står mot ord”. Bunkermannen som just dömts friades från våldtäkt, trots att han både drogat och låst in kvinnan, och vad jag förstår fanns det tekniska bevis för att sex ägt rum. Så vad händer med tjejen som inte vill? Hon måste, förutom att chanserna att få upprättelse och skydd är små, dessutom bo kvar med sin prilliga bror i en familj där kanske även fadern utgör ett hot (eller är det fritt fram där också?)

Marteus i Expressen förklarar att lufarna är barn och inte ska lyssnas på. Barn? Så lätt kan man inte ta på det, tycker jag. De är inte 14, det är då man har ogenomtänkta radikala idéer.

För övrigt är mina böcker tydligen på semester i Spanien. Min teaterskolekompis mailade och undrade om jag inte har någon blogg nu, och berättade att hon och hennes man läser mina böcker och inte riktigt kommer ut i solen eller till krogen som tänkt. Ta med mig nästa gång, vet jag, så kan jag berätta direkt från källan! 😉

7 reaktioner till “Homo stupidus”

    1. Gissar att även många som har läggningen åt det hållet tar sig för pannan!

      Men redan under kärnkraftsstriden, med början runt 1973, undrade man vart den grundläggande liberalismen tagit vägen. Trots att samtliga partier och medier var fullt medvetna om folkligt motstånd till reaktorer öht, lade sig dåtidens folkparti fegt i vad de uppfattade som en mittfåra och propagerade för 11 reaktorer – högern ville nämligen ha 22. Hade högern velat ha tio, hade FP troligen sagt sagt 5. Hade högern sagt 1, hade FP fått bekymmer…

      Gilla

  1. Det stämmer, böckerna är på semester och vi är tacksamma för att det ibland regnar och åskar här i Cádiz. Då får vi utan dåligt samvete sitta hemma och läsa. Den som inte redan läst Annikas deckare uppmanas härmed att genast söka i antikvariat eller på Bokbörsen: Den sjätte natten, Brottsplats Rosenbad, Morden i Buttle.

    Gilla

      1. Har inte dina filmkontakter läst böckerna? Det är ju ett under att de inte redan huggit tänderna i detta! Eller är de för bra? Det sägs ju att det är lättare att göra bra film av halvbra böcker.

        Gilla

  2. Visst är det därför de inte har det! 🙂

    Det var på tal hos ett bolag ett litet tag – verkligen ytterst initialt – men så kom Millenieböckerna. Och nu är ju mina böcker inte sprillans aktuella. Men jag har funderat på att göra en pilot på inledningskapitlet till Den sjätte natten – mest för att det är tacksamt att filma, och för att det innehåller både dialogdrivna och aktionsdrivna avsnitt. Jag har ett manus för det, och det var roligt att hitta på dialog till diskussionen på ABF. Jag vet t o m vem jag skulle vilja ha som den trevliga engagerade journalisten. Det projektet är förstås en ekonomisk fråga.

    Gilla

Kommentera

