Kontantlöst samhälle? /Uppdatering, svar från Riksbanken

De journalistiska instinkterna väcktes av Dagens Eko i morse, när man berättade att en regeringstillsatt enkvinnasutredning kommit fram till att en statligt påbud om att kontanter ska kunna vara tillgängliga ”blir för dyrt”.

Visionen om ett kontantlöst samhälle har plågat mig ett tag, för det blir så grundläggande sårbart både för individer, institutioner och företag. Ett samhälle utan kontanter betyder i praktiken att vi dels förlorar kontrollen över våra pengar, dels inte kan få tag i dem vid olika sorters kollaps av elström och internet, eller inom bankväsendet. Och attityden till detta möjliga tillstånd, en värld där man enbart kan transferera pengar via kort, är minst sagt handfallen. Bra eller ej? Kommer det att ske eller ej? Eh, vet inte…

Så den undersökande journalisten inom mig slog till. Vem vet vad, vad säger egentligen utredningen, vem har ansvar för vad? Jag kastade mig på telefonen och hade efter någon timme pratat med regeringskansliets växel, finanseexperten i utredningen Monica Johansson, presskillen hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, och presschefen på Riksbanken. Alla mycket trevliga och tjänstvilliga, men en del dimmor återstår utan tvekan.

Utredningen ( Betaltjänstutredningen 2015:02) ligger ute på remiss och ska vara avslutad i juni i år. Den säger inte att det blir för dyrt med kontantpåbud, enligt Johansson, utan att det inte är nödvändigt. Länsstyrelsen i Dalarna har tydligen någon sorts ansvar för att föreningar o dyl ska kunna sätta in pengar någonstans och att det ska finnas x antal bankomater. Nu går jag ner på mikronivå, sa jag, jag visste inte det och en pensionär i Gävle som står där utan kontanter vet inte det (och hur får hen kontakt med länsstyrelsen i Dalarna, bara så där?). Nej, de har inte tänkt på mikronivå, blev det vänliga svaret. Men det är ju där befolkningen lever, tänker jag.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är inte remissinstans. Det tycker jag den borde vara eftersom kontanter kan fattas miljoner människor i händelse av kort eller långvarig kris. Johansson skulle ta upp det.

Så nästa instans att ringa blev Msb. De håller på att bygga upp civilförsvaret i allmänhet, fick jag veta, hur det var med kontanter visste in pressmannen, men betonade att det finns ett personligt ansvar. Råd finns på hemsidan. (Ha kontanter och en batteridriven FM-radio, frekvens p4!) Vad gällde övergripande kontantansvar borde det vara Riksbanken.

Så Riksbanken nästa. Presschefen kunde inte svara direkt på frågan vad Riksbankens allmänna attityd till det kontantlösa samhället är, men skulle återkomma med namn på lämplig person att tala vidare med.

Finansexperten sa att hon inte trodde det kontantlösa samhället skulle dyka upp inom hennes livstid, i alla fall.

Så här står det på Riksbankens hemsida idag:

I morgonens nyhetsflöde har det förekommit uppgifter om att kontanter skulle kunna försvinna inom fem år. Dessa uppgifter stämmer inte. Riksbankens prognoser pekar på att kontanter kommer att finnas kvar under överskådlig tid, det vill säga troligen in på 2030-talet.
I dagsläget görs cirka 20 procent av alla betalningar över disk med kontanter och närmare 90 procent av svenska folket uppger att de har använt kontanter den senaste månaden. Detta visar att det fortfarande sker en stor mängd transaktioner med kontanter i Sverige

Jag klarar mig alltså också undan, men redan nu finns banker som inte tillhandahåller kontanter, butiker där man bara kan använda kort, och för få bankomater. Jag tycker vi måste vara mer bestämda på den här punkten, liksom på en rad andra. Nu tänker jag läsa genom utredningen i fysisk form på Finansdepartementet, det lär gå, och sedan putta på så gott jag kan.

Kanske börjar det bli dags att gå in i politiken? Se upp, MP!
Om Romson (som jag sympatiserar med) buffar för höghastighetståg, är jag emot. Låt oss fixa de vanliga järnvägarna och pendeltågen först och främst, innan vi slänger ut miljarder på höghastighetståg. Exemplet Hallandsåsen förskräcker.

Och istället för att sänka kraven på byggnormer och alla andra normer, kanske vi ska ta itu med att förbättra infrastruktur och utkomstmöjligheter på andra håll i landet, så att inte alla behöver flytta hit? Det är inte allas högsta önskan att bo i Stockholm. Låt oss gå till grundbultarna i saker och ting.

Och så nya friska Ungliberaltag: http://www.bt.se/boras/luf-vast-foreslar-juridiska-aborter/

/PS. Och så har någon från Polen tittat in.  Hej!

UPPDATERING.
Svar från Riksbanken:

”Hej Annika

Ansvaret för att tillhandahålla kontanter är marknadens, det vill säga de banker och andra aktörer (handel) som erbjuder tjänster för kontantservice. Det finns ingen skyldighet i lag som säger att banker, eller annan aktör, måste tillhandahålla kontanter eftersom avtalsfriheten i Sverige väger tyngre. I princip räcker det att en handlare sätter en lapp på dörren att man inte tar emot kontanter. Men eftersom det är viktigt att alla kan betala, har Länsstyrelserna fått i uppdrag av Näringsdepartementet att bevaka och säkerställa att alla har tillgång till grundläggande betaltjänster. Det innebär att alla ska ha tillgång till kontantuttag, betalningsförmedling och dagskasseinsättning på rimligt avstånd. Om marknaden inte kan tillhandahålla dessa tjänster, kan Länsstyrelsen handla upp de tjänster som behövs. Länsstyrelsen Dalarna har samordningsansvar för detta arbete.

Hoppas detta är svaret på din fråga
Trevlig helg
Vänliga hälsningar
Susanne Meyer Söderlind”

…som är pressansvarig på Riksbanken.

5 reaktioner till “Kontantlöst samhälle? /Uppdatering, svar från Riksbanken”

  1. Även om jag använder minimalt med kontanter, och jag menar verkligen MAXIMALT MINIMALT, så kan jag för mitt liv inte begripa varför det ska vara så svårt för banken att tillhandahålla kontanter. De framstår ju bara löjliga. Men det verkar vara bankernas nya ”nisch” att vara så otillgängliga som möjligt till största möjliga vinst. Där bör vi lägga största vikten för ett uppror.

    Håller med dig om höghastighetstågen. Hallandsåsen är väl ett av Sveriges absolut största skämt, liksom e’on-affären. Ibland finns det pengar till allt.

    Gilla

    1. Jo visst hade du det – hittade den just i skräpkorgen! Förstår inte alls varför den hamnade där.

      Och ja – det är väl den där vanliga laisser-faire-andan. Väldigt trött på den! Antingen det gäller skolan, det fula Nobelhuset eller något annat.

      Gilla

Kommentera

