Härligt rörig lördag

Sitter på Kulturhuset mitt i smeten, det är fullt hus med barn och vuxna och hög ljudnivå och riktigt trivsamt.

Jag har nördat in mig i Nobelhushistorien de senaste dagarna, forskat och pratat med stadsbyggnadskontoret och tagit reda på fakta. Och nu har jag gjort ännu en expedition till platsen och höftat olika mått, tittat på tillfartsgatan (Hovslagargatan, trång) och mötte den trevliga skeppssnickaren Henrik som kom i en Volvo Duett – bara en sådan sak! – och mer än gärna ställde upp som figurant för att visa på bild var Nobelhustomten, som är en väldigt smal tårtbit med en spets som ändpunkt, slutar. Han bjöd in mig att titta in i den gamla Waxholmsbåten han renoverar också.

Han är helt emot Nobelbygget, eftersom det kräver att båtfirmorna i sina uthus flyttar och längorna rivs. Det är ju mitt i en fungerande hamn, inga museibyggnader, och där fanns förut allt han behövde.

Sedan drog jag iväg till Sturekatten där en av kockarna ville ha en bild av sig och en kompis som jag tog förra gången jag var där, varpå jag plåtade lite roliga hus och gick in på Akademibokhandeln för att köpa ”Sapiens”. Försökte tyvärr skoja med en totalt humorfri bokhandelsvärdinna som bara såg kränkt ut, ens små roligheter faller verkligen döda till marken när mottagaren inte inser att man skämtar. Ta det lugnt där, är mitt råd!

Vad gäller Nobelhuset får jag stark lust att rita ett nytt. Om man på död och pina måste knöla in en jättekåk på en plats som blev över, kunde man ha gjort på ett helt annat sätt.

Allt gott! Och välkommen, Australien!

Kommentera

