Läget / PS

Väldigt bra rubrik, det där. Man kan skriva om precis vad som helst, från universums gränser till en finne på hakan.

Igår kväll slog jag upp sovrumsfönstret i hopp om att känna doften av regn, en av de dofter jag saknar mest men någon enstaka gång får en glimt av (kan man få en glimt av en doft?). Men istället för lukten av regn, formligen VÄLLDE lukten av någon karls after shave/manliga shampo in i rummet och praktiskt taget slog knock på mig. (DEN kände jag minsann!) Doften var så stark att jag nästan såg mig om efter honom någonstans mellan byrån och sängen. Det luktade inte alls illa, men var ju inte just det jag var ute efter. Vad hade killen gjort, duschat på brandbalkongen? Eller blev det baksug, så att doften kom från någon av alla irrande gamla skorstenspipor som är all dressed up men har nowhere to go?

Efter en stund hade doften avtagit något. Nästa gång jag öppnade fönstret stod tydligen karln och lagade mat på samma brandbalkong (alternativt i badrummet), för nu luktade det blivande supé, innan nästa aftershave-våg kom rullande.

IDAG tillbringade jag förmiddagen i telefon. Allt jag ville var att få reda på när kommunalfullmäktige ska klubba eller avslå förslaget till detaljplan för Nobelhuset på Blasieholmen, dvs de yttre förutsättningarna, var på tomten det ska ligga, vilka ytmaterial som ska användas, yttre mått och liknande. Men det var omöjligt att få reda på detta! Växeln råkade först koppla ur mig, sedan till en pressansvarig på Stockholms Vatten (vatten och avlopp!), som skrattande försökte hjälpa mig vidare. Sedan hittade man inte en person på Exploateringsnämnden, sedan kopplades jag ur igen – eller hamnade på nummer där ingen ville lyfta luren – eller hänvisades tillbaka till nummer nr 1. Ja, det var ett elände.

Till slut dök det upp en kompetent kvinnostämma och gav mig tre nummer. Ingen svarade där heller, men jag lämnade min mailadress och har nu fått besked. 25 april. Ruggigt nära i tiden. Sedan följer eventuella överklaganden ett par varv, sedan ska det sökas bygglov för själva byggnaden – men det av självförtroende pösande Nobelhuset AB (som vad jag låtit mig berättas har bildats eftersom Nobelpengar inte får användas till husbyggande), räknar med att sätta spaden i jorden i år.

Mesigheten bekymrar mig. Av någon anledning tycks vissa politiker och tjänstemän ha tagit bygget till sitt personliga hjärta och blir kränkta när folk protesterar. De förhalar, småljuger och mörkar, vad jag förstår, t ex om hur många protester som kommit in.

På tal om mesighet ska tydligen V nu dämpa sin drive att lägga ner kärnkraften och ”prioritera ett fossiloberoende samhälle”. Det är att spela rysk roulett. Man hoppas helt enkelt att inget mer ska hända med den kärnkraft som finns, utan några belägg för optimismen, och tycks glömma bort problemen med plutoniumavfallet (en halv miljon års halveringstid).

Ett par läsvärda artikel i andra ämnen: Ted Cruz är värre än Donald Trump, http://www.svd.se/6-skal-darfor-ar-cruz-mer-extrem-an-trump#sida-7, och det vansinniga i att förbjuda folk att ta bilder av befintliga, redan betalda offentliga konstverk och lägga dem på nätet,
http://www.svd.se/dom-i-hd-stryper-friheten-att-ta-bilder/om/debatt

Hur kan Högsta Domstolen komma fram till denna tokiga slutsats? Får vi gå runt och titta på konstverken, vilket är avsikten, kan vi förstås också kommunicera dem. Och vad blir det härnäst, man kan inte ta en bild av offentliga byggnader, eller göra affischer av foton av stan som sådan?

Strax ska jag gå ut med min näsa på jakt efter regndoft. Håll tummen!

PS.

Bara för att muntra upp oss lite – http://www.dailymail.co.uk/femail/article-3525154/Well-read-instructions-Hilarious-photos-happens-people-orders-literally.html

Jag tycker bäst om ”Hug left curb when leaving.” Mys.

Kommentera

