Med iskalla fötter.

Sitter här med stelfrusna fötter efter att ha stått på dagens protestmöte vid Stadshuset mot Nobelhuset (omröstning idag). Fullsatt, kunniga talare precis som förra gången, nu bland andra Jan Malmsjö, Olof Buckard, L-politiker (jo, deras nya logga är inte helt lyckad), Christopher O’Reagan. Det var ord och inga visor. Sämst av dem som talade innan jag måste ta mina fötter och gå var tyvärr MP-kvinnan. MP röstar förstås nej, men hon gjorde ett blekt intryck och gick in för att vara vag och ”resonabel”. Dvs, istället för att säga rakt nej till att riva Tullhuset (att spara det var en av grundförutsättningarna för projektet), talade hon om att man ännu inte nått ”en försvarsbar hantering”. Vilket kan betyda vad som helst.

Jag fick inte in den artikel jag jobbade på, men det gjorde mindre eftersom Inga-Britt Ahlenius skrev en otroligt bra, skarp och sansad sådan på DN Kultur idag, http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/inga-britt-ahlenius-guldfeber-pa-blasieholmen/. Hon har fått med nästan allt. Det vore en sensation om någon politiker kunde vara så hygglig att gripas av sunt förnuft och rösta nej ikväll. Jag hoppas.

Men tiden med att samla material var inte bortkastad ändå, jag har pratat med många människor och fått en ovärderlig inblick i hur man resonerar på olika håll, i stämningarna, känslan av maktlöshet, viljan att prata snömos, stridsvilja och brist därpå, och den där mystiska företeelsen som kan kallas en samförståndskultur som är svår att bryta sig ur.

Jag har noll insikter i vad som händer i MP just nu, på insidan, men borde inte Romson & Fridolin vänta med att erbjuda sig att gå tills kongressen om några veckor? Hålla huvudet kallt och strunta i de delar av medierna – lång ifrån alla – som har fått blodvittring.

Jag tycker som sagt att partiet är vilse i vall med att sätta sina gränser och stå vid sina uttalade grundvärderingar, och undrar om de inte skulle ha hotat med att lämna regeringen över brunkolet. De prövar sig fram, men om de inte står på sig vid någon punkt, finns snart inget kvar av deras ursprungsidé.

Kommentera

