Solig sommardag

Min mamma älskade stan, pulsen och folklivet och ”stadens ljus”, som hon sa. Hennes lilla dotter fann stadens ljus kalla och elektriska, människorna en aning ensamma, och tyckte synd om alla träden som stod halv begravda i asfalt.

Men en solig, varm, slö söndag i maj gillar jag verkligen att vara just här. Jag sätter på mig linne och ordentligt fållade cut-off-jeans-shorts (riktigt korta) och kollar resultatet i spegeln. Hur blir det, estetiskt? Tja. Bryr jag mig? Näe.

Tar med kudde och liggunderlag och går ut till det ena trädäcket på gården. Buskar och träd har slagit ut och någon har planterat en gerillaträdgård med röda tulpaner och påskliljor i rabatt-trågen av postmodern rostig plåt, fint. Jag blundar och lyssnar till ljuden: De ventilationsenläggningar som man hör susa överallt i innerstan, barnröster, fågelkvitter och, otroligt nog, operasång någonstans. Det är en skön stämning av avslappnad aktivitet i husen och på balkongerna och gårdarna.

Ja, en solig söndag i maj, liggande på ett varmt trädäck, kan man verkligen vara här!

Kommentera

