Dagens norska ord, med mera.

Dagens norska ord såg jag i en rubrik i Dagbladet: ”To fyrer som holder hverandre oppe”. (Inte ordagrant, och måste kolla om holder inte stavas håller numera).

Fyr, alltså. Så vad talar nu rubriken om? Två berusade fyrtorn på varsin liten ö som håller på att rasa mot varann? Nej, fyr betyder ungefär ”kille”, fast med en liten, liten humoristisk twist. De två fyrarna är två skådespelare som ska spela mot varann.

För övrigt fortsätter jag att i största harmoni göra allting på en gång, bortsett från slödag med korsord igår. Man kanske tänker sig att jag störtar runt som ett jehu med andan i halsen, men jag flyttar mig bara gnolande mellan radio, golvtvätt, politik (”håller Fridolin på att bli en vanlig skitsnackare?”), lingvistikstudier (”men fasen, hur kan lingvisten X säga det, det går ju inte ihop? Om man tänker så här istället…”), foton och filmscener. Hjärtat slår så lugnt så. ”Multi-tasking, de ä mitt liv, de se”, för att parafrasera Monica Zetterlund i Söderkåkar. (Hon pratade om karlar.) Någon sa att jag har flera huvuden, och tydligen måste alla få sitt ungefär samtidigt för att helheten ska må bra.

Veep säsong fyra finns att köpa. Fortfarande genialt, men inte i samma klass som de tre första. Framför allt genom val av fel birollsskådespelare. De irriterande rollerna i säsong 1-3 var så välspelade att man kunde njuta av dem gång på gång, medan samma sorters roller nu besatts av folk som man (i detta sammanhang, kanske perfekta annorstädes) inte står ut med att titta på.

Snart kommer jag att kunna gå på bio, eftersom hostan är nästan helt (knock wood) borta. För övrigt hade jag helst varit i Cannes.

Och vad har hänt? Datorskärmens skrivbord, som ger Supergrannen gåshud av obehag med sin landskapsformade struktur av mappar och filer (han älskar listor), har plötsligt som genom ett under blivit en sorterad anslagstavla. När blev jag sådan? Är det positivt eller negativt? Positivt, tror jag.

Och så var det +6 grader här i morse. Åter till vinterkappan!

Kommentera

