Konstig natt, artiklar, partier.

Först här idag var faktiskt Tyskland! Och nu har Sverige kommit.

I natt hände något konstigt. Jag lade mig halv ett och klev upp halv åtta utan att ha vaknat mitt i natten för att vädra och dricka vatten och, ja, så. Det som jag gjort i hundra år, vilket faktiskt är en avsevärd del av min livstid. Det händer kanske en gång om året. Och jag vaknade utan dunderhuvudvärk och en känsla av att vara halvkvävd.

Wie? Que? Vad gjorde jag igår som jag inte brukar göra? Såg två filmer efter varandra? Käkade lammkotlett? (Som när jag inhandlade den, i kassan visade sig kosta en halv miljard, för den var ekologisk.) Nä. Först ordenligt skrivbord och sedan sover jag? Och den ena saken efter den andra blir färdig. Snart har jag väl röjt ur klädkammaren också och lagt in alla mina pappers-med-mera-högar där vilket skulle ge min bostad ett mer distingerat utseende. (Inte för att jag drunknar i mina fyra högar, varav en innehåller gamla nummer av Creative Screenwriting och kröns av en halmjulgris, jag drar ordentligt fram dem från väggen en gång i veckan, torkar golvet under och dammar dem. Det är högst civiliserade högar.)

NÅGRA ARTIKELTIPS:
Jens Liljestrand kåserar om sitt intryck av MP:s kongress : http://www.expressen.se/kultur/pa-kongress-med-miljopartiet-de-graa/  Minns att det är en persons, en journalists, personliga intryck, men värda att ta del av. Mer konfunderade än raljerande.

Barn och unga på flyktingboende pressas av islamister: http://www.aftonbladet.se/debatt/article22827077.ab All sorts politisk och religiös påverkan av personal på flyktingboenden, eller andra boenden för den delen, är totalt förkastliga. Här är den dessutom auktoritär och stundom hotfull. Om dessa uppgifter stämmer, bör iblandade personer faktiskt avskedas omgående och ny personal instrueras att förhålla sig neutral.

Och i Expressen varnas för Ygemans mjuka övertalning för att få oss att acceptera ett oacceptabelt övervakningssamhälle:
http://www.expressen.se/ledare/johannes-forssberg/se-upp-for-snalle-doktor-ygeman/

Jag oroar mig för våra politiska partier. Alliansen uppför sig som barnungar, sossarna slutade vara sossar när marknadliberalismen grabbade tag i dem, och vad har hänt med MP? Eller hände det för länge sedan, men flöt upp till ytan först nu? Det verkar inte otroligt att både partiet och Fridolin kan mötas av en stark backlash efter sitt trixande. Det finns något som heter att smarta bort sig, åtminstone på engelska, och det är en bra formulering. Eventuell entusiasm svalnar och man får en mycket dålig smak i munnen. Så, t ex, sägs att MP redan i september gick med på att sälja brunkolet i Tyskland, och att varken Lövin eller Fridolin vill svara öppet på om så är fallet. Underrätta mig gärna om ifall jag har fel. Jag vill ha fel.

Fortfarande svalt i Stockholm, möss- och halsduksväder. Man kan faktiskt behöva både varmt kaffe och en liten lättöl, nu när jag plötsligt nästan börjat tycka om öl! Passar i alla fall till svindyr lammkotlett.

Kommentera

