Mer vardagspodcast: Jakten på Bron, och annat

Har just kommit tillbaka till stan efter en uppiggande utflykt till Mörby Centrum.

Vi så? Jo, jag ville ju ha säsong 3 av Bron. Frågade på mitt vanliga Buylando. De har på Gärdet, fick jag veta. Åkte alltså igår till Gärdet, där en utschasad butiksföreståndare i en snart nedlagd videobutik sa att nej, hon hade missförstått, han hade inga sådana. Men Mörby Centrum har tolv, meddelade han, och beställde ett ex åt mig.

Blev kvar ett bra tag. En annan som också häckade i affären och inte ville gå hem, en stor karl, sa att han var Gustaf Molanders barnbarn. Han gick, och jag pratade film med butiksmannen. Tog fyrans buss tillbaka, och stötte där på ett roligt och utåtriktat par, man och kvinna i likadana snygga svarta kavajer, som käbblade å det mest underhållande. Jag lyckades hålla masken i ungefär trettio sekunder, sedan brast jag (och flera unga tjejer omkring oss) ut i skratt, och det blev en kul resa full av prat.

Så idag var jag i Mörby Centrum. Letade och letade. Hittade butiken utanför centrumhuset. Där stod en yngre, lika trevlig men också lika trött och värmedrabbad stackars man. Och den här butiken ska inte läggas ner, så här var boxen inte så billig. Tja, det var i alla fall kul att vara utåt Mörby-Vallentuna-hållet, det var inte igår. Mindes en bästis som bodde här när vi gick i skolan. Jag åkte hem till henne med en buss som man bekvämt kunde ta vid Jarlaplan, nära vår skola.

Åkte hem, och hamnade till min lycka på en närmast antik tunnelbanevagn. Målad i GULT, med bruna säten, och en mittstolpe vid dörrarna! En mormor, såvida det inte var en farmor, åkte tunnelbana med barnbarnen, tydligen ffg, och förklarade pedagogiskt allting. De hade väldigt roligt alla tre.

Så nu ska jag se svindyr Bron.

Vad är det egentligen jag sitter och antecknar som inte kan vänta när jag får en idé? Jo, igår var det förstudier, eller snarare för-tankar, till lingvistikboken. Jag grunnar som bäst på neandertalarna igen, de som man praktiskt taget inte vet något om, utom att de levde i Europa/Mellanöstern i ungefär 400 000 år, använde eld, hade hjärnor större än våra och tycks ha begravt sina döda. Frågan är om de hade ett språk. Deras stora hjärnor tyder på det, det är ju språket som forskare anser att vi utvecklade våra egna stora hjärnor för att utveckla. Våra hjärnor tar för övrigt, när kroppen är i vila, 25% av den energi som kroppen förbrukar.

Det finns massor av teorier om hur de levde, varför de dog ut (förutom några få procent av deras dna, som lever i européer) och hur deras kultur kan ha sett ut. Fynden är få och ingen vet. Jag sitter och tillåter mig att skaffa fantasi-empiri, ett ord som jag hittat på och som är en motsägelse i sig själv. Empiriska undersökningar innebär personliga erfarenheter. Jag har t ex empirisk kunskap om sjuttiotalet, bokutgivning och hur det är att ha tre katter. Men nu försöker jag leva mig in i neandertalarnas värld – natur, klimat, hur de bodde, hur deras dagar kan ha förflutit, hur glest stammarna levde.

Det är en farlig övning, och många seriösa forskare har fastnat totalt i någon älsklingshypotes som egentligen stammar från deras egna önskningar, den egna tidsandan, och de egna fördomarna. Man får alltså akta sig. Men jag är hyfsat bra på att leva mig in i saker – många läsare har bekräftat vad jag har skrivit – och förutom att det är roligt och givande och spännande, tycker jag det är fruktbart att måla en stor, om än oskarp bild av deras tillvaro. Om inte annat, kan det stoppa en från att hitta på rena orimligheter när man går vidare och försöker komma fram till intressanta och trovärdiga alternativ. (Hårresande exempel på orimligheter: Forskare som ansåg att en tidigare människorarts honor ”bytte sex mot mat”, trots att hela naturen stod lika vidöppen för dem som för hannarna, bara att plocka, och trots att de givetvis hade en egen könsdrift och att det fanns någon sorts parningsbeteende.)

.

Kommentera

