Bakom kulisserna i tidningsvärlden

Mailväxling igår mellan mig och Kristofer Forssblad Olsson på Aftonbladets
debattredaktion. Något förkortat.
Jag hade reagerat på en debattartikel där en Sven Magnussons ansåg att förbud mot religiösa friskolor strider mot diverse konventioner om religionsfrihet och barns och föräldrars rättigheter.
Och så här såg det ut bakom kulisserna strax innan min replik togs in (Det är förstås jag som är ”Bara AB”, alltså Annika Bryn):

Den 1 juli 2016 12:46, Bara AB till AB Debatt:
Hej,
en motartikel mot Sven Magnussons inlägg att förbud mot religiösa friskolor bryter mot olika konventioner..
(artikel)

Den 1 juli 2016 12:58, AB Debatt:
Hej och tack för text.
Vi kan publicera som en replik – men då får inte texten vara längre än 1 500 tecken inkl blanksteg.
Vill du korta?

Den 1 juli 2016 13:01, Bara AB:
Sure! Men säkert att ni inte vill ha den som huvuddebattartikel..?
Återkommer.

Den 1 juli 2016 13:05, AB Debatt:
Hej igen.
Tyvärr, inte den här gången. Vi har helt enkelt inte plats på grund av brexit och Almedalen.
Med vänlig hälsning

Den 1 juli 2016 13:23, Bara AB:
Okidok! Här är den nya, förkortade versionen, under 1500 m blanksteg.
(artikel)

Mellanspel: AB Debatt ringer och undrar om jag har någon bild. Hade det nu varit någon ordning på mig, hade jag förstås varit snyggt mejkad och koafferad och haft en iPhone och tagit en selfie och skickat direkt, men istället står jag rufsig i håret, har ingen iPhone och dessutom munnen full av banan och filmjölk.
– Eh, nej. Ni har någon någonstans, tror jag? mumlar jag.

Den 1 juli 14:38, AB Debatt:
Hej igen.
Nu ligger repliken ute:
(Kristofer ger en länk)
Bilden vi använde förra gången är av osedvanligt låg kvalitet.
Därför tog jag en annan från din blogg, hoppas ok. Annars får du mejla över en, trots allt.
Trevlig helg!
/Kristofer, Debatt

Den 2 juli 12:10, Bara AB:
Kristofer, du valde verkligen en bra bild! Tack för det!
Trevlig helg till dig också!

Både Magnussons artikel och min replik finns enbart på nätet. Det är ofta så det funkar nu för tiden, eftersom det går betydligt snabbare att publicera där (som ni ser), och rörligheten är mycket större.

Ja, så här kan det gå till! Och här ligger alltså min replik: http://www.aftonbladet.se/debatt/article23099719.ab

Här är Magnussons artikel: http://www.aftonbladet.se/debatt/article23087953.ab

3 reaktioner till “Bakom kulisserna i tidningsvärlden”

    1. (Men jösses så ”rutet” ser ut när det står sådär alldeles för sig självt, trots att det är en helt riktig böjning av ”ryta”! Jag sitter här och ser min egen lilla kommentar och tänker på hur en planka på närkinska är ”ruten” när den är på väg att upplösas. Men jag kunde ju inte skriva ”bra ifrånsagt” heller, för det är ju jättemesigt samt stilistiskt fult. Kära nån.)

      Gilla

Kommentera

