Bara en länk om den hyllade författaren som är nazist – och kritikerna som vet men inte bryr sig. /Och en till – lite mer uppmuntrande.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article23153570.ab

Efter andra världskriget sa alla att ingen får låta sig vilseledas igen, när nazismen sticker upp sitt fula tryne måste man reagera direkt. För min del lägger jag gärna till att det också gäller att känna igen högerextremismen, som den religiösa, till exempel.

Men tydligen räcker det inte att känna igen. Man måste också ha en smula ryggrad, reda i sina egna åsikter och varför man har dem, och mod att gå emot en velig ”tidsanda”.

//Mer uppmuntrande: FN slår fast det man vetat länge, att s k utvecklingsländer vinner starkt på att låta flickor utbilda sig och få ett jobb, istället för att bli tonårsmödrar:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/investera-i-tonarsflickor-dynamit-for-utvecklingen/

2 reaktioner till “Bara en länk om den hyllade författaren som är nazist – och kritikerna som vet men inte bryr sig. /Och en till – lite mer uppmuntrande.”

  1. Detta om Teratologen hade jag verkligen ingen aning om förrän jag följde din länk! (Jag som läser aftonblaskan såg senare i dag att artikeln blev huvudartikel på kulturuppslaget, så … heja AB, trots allt … jämfört med alla andra.) Å du min skapare, hur ”relativistisk” får man bli, egentligen?

    Och åh, ja, tänk att utbildning av flickor är bland det viktigaste världen kan göra!

    Du vet, den där gamla frågan ”Om du vann miljoners miljoner på lotteri, vad skulle du göra med pengarna?” Jag har i årtionden vetat svaret. Bortsett från trevliga grejer i det egna livet (och trevliga grejer i det egna livet ska man självklart fixa om man blir snorrik), så skulle jag dels gräva brunnar samt organisera lämplig odling av de mest funktionella grödorna, i länder där odling håller på att krepera — och dels bygga skolor som flickor ska gå i i särskilt eftersatta länder!

    Puh. Oj då. Fråga mig så ska jag lösa världsproblemen.

    Heh, inte.

    Men det finns verkligen en del områden vad gäller det som förr kallades ”u-länder”, där det är så oerhört välstuderat, välutrett och välkänt hur man kan göra saker och ting avsevärt bättre, så att det är djupt beklämmande att ingenting alls sker. Tänk bara mikrolånbankerna!

    Gilla

    1. Jag tycker du är fena på världsfrågor, jag!
      Allvarligt: I en enkät om vad folk tror och hur det verkligen är, kunde man se att folk trodde att världsfattigdomen ökade, när den i själva verket minskat. (Jag vet inte om man bara slött räknar på BNP, eller faktiskt tar med hur de fattiga grupperna egentligen har det.) Men utbildningen av flickor är verkligen en nyckelfråga.

      Mikrolånsrörelsen är en succé. Och på min lista står samma saker som på din, fast vad gäller grödor skulle jag tillägga att den s k växtförädlingen måste stoppa, och gamla grödor som innehåller 50-100% MER av nyttiga ämnen gynnas. Och man måste satsa på reparation av prylar igen, göra dem hållbara och laga datorer i stället för att ge världen en känsla av att de måste köpa en ny dator och en ny telefon med jämna mellanrum. Vilket (dvs att göra saker hållbara) går stick i stäv med företagens ”intressen”, så det tål att tänka på.

      Till att börja med! 🙂

      Gilla

Kommentera

