Het sommar och tidningsbesök.

Ute dånar trafiken och för övrigt dånar vi nästan själva, för den klibbiga hettan fortsätter. Jag vet inte om jobbande människor badar i deodorant, själv byter jag kläder ett par gånger om dagen. Folks lätta klädsel får följder: Nyss såg jag en kvinna i tunnelbanan, rund och brunbränd med svart topp, svarta mysbrallor och bara fötter, och hon hade stoppat ner telefonen i behån. Lite längre bort satt en annan tjej i t-shirt som hade gjort samma sak (tjejen, inte t-shirten). Nästa modegrej: behå med telefonficka? (Och nu ösregnar det plötsligt.)

Jag var uppe på Expressen på ett nytt researchbesök och möttes av Karin Sörbring, som vanligen gör stora intervjuer och redan har skrivit långa informativa mail till mig om sina arbetsmetoder. När jag såg henne i tidningen tidigare bredvid den amerikanska ambassadören verkade hon liten och gullig i sommarklänning, och gullig är hon förstås, men också en kraftkvinna som legat i lumpen. Nu mötte hon mig punktlig och leende i foajén, och det blev ett långt, trevligt, vindlande samtal där vi på sätt och vis intervjuade varandra, fast det inte var någon intervju – även jag är ju obotligt nyfiken. (Lumpen? Hur var det?)

Karin kan sitt jobb. Hon hade googlat mig och tittat in här, och jag måste säga att inte alla förbereder sig så noga. Inte alla har heller tid, fick jag veta, en vanlig journalist kan vara tvungen att skriva tio-tolv artiklar om dagen. Samtidigt satsar tidningen på långa, genomarbetade reportage, som lyckligtvis folk faktiskt läser – det blir ett bra sätt att finansiera tidningen och fungerar på samma gång allmänbildande. (Ta Anna Bäséns reportage, till exempel.) Nu fick jag veta mer om hur tidningen fungerar.

USA: Bernie Sanders anhängare rasar eftersom det har läckt ut att den demokratiska partiledningen, som inte vill nominera honom, har kampanjat emot honom. Det går inte att försvara, men något liknande hände när Obama och Hillary Clinton stred om nomineringen 2007 och det gick oväntat bra för Clinton (eventuellt blev hon faktiskt den verkliga vinnaren), men partiet ville ha en karl, och de ville ha Obama. Nu har Sandersanhängarna fått för sig att de ska rösta på Trump av ren ilska och besvikelse. Besvikelsen förstår man livligt, men att på grund av den göra saken än värre och byta till Trump vore ett enormt misstag. Jag hoppas folk lyssnar på Sanders, vars omdöme de ju hittills har litat på så mycket att de ville ha honom som president. Han ber dem att tänka om.

(Stormvindar och ÖÖÖÖSregn! Väntar bara på blixt och dunder.)

Jo, försöket att lyckas sova trots onda knän genom att använda täcket som extra bäddmadrass fungerade riktigt hyfsat. (Blixt!) Nu har jag: Tunt täcke mot träunderlaget, urgammal skumgummimadrass (den enda jag tål att ligga på), filt, lakan, filt, täcke i påslakan. På detta lägger jag mig själv och ovanpå mig ett lakan och en tjock filt. Det blir inte ett prinsessan-på-ärten-arrangemang, det är fortfarande ganska tunt. Här gäller det millimeterprecision, inte för tunt, inte för tjockt. När jag reser, blir det med andra ord problem, så jag använder hotellens filtar och blir loppbiten… både i Tunisien och på Lesbos!

Nu ska jag se om jag kan ta mig ut i regnet. Det tycks ha dragit förbi, förresten, men det är skönt mulet.

Och snart måste jag ha styrelsemöte med mig själv.

Kommentera

