Basia

Skådespelerskan Basia (uttalas Basha) Frydman har gått bort, sjuttio år gammal. Mångårig på Dramaten, och med en av de varmaste röster ni kan tänka er. I Kulturnytt, P1 i morse spelade de hennes version av Ack Värmeland du sköna på jiddisch. Mycket, mycket vackert. Förutom att agera på Dramaten gav hon konserter, främjade judisk musik och startade Judiska teatern (som inte finns längre). Utan människor som Basia är inte Sverige svenskt.

Jag kände henne inte, men för några år sedan mötte jag henne på Sankt Eriksgatan (ute på promenad med barnbarn), och hon såg så underbar ut att jag bad att få ta en bild. Visst fick jag det!

Senare fick jag veta att hon tragiskt förlorat sin dotter, och ännu senare att hon hade cancer. Lyckligtvis för mig hann jag se henne i en pjäs på Dramaten för inte så länge sedan.

Ja, Basia såg vild och vacker ut. Hon var med i otaliga sammanhang. Men jag undrar i all stillhet om inte skenet bedrog lite. Hon fick gärna färgsprakande roller, men jag hade en känsla av att hon hade andra, mildare strängar på sin lyra.

Här är blogginlägget med bilden (under en massa annat). Jag är glad och stolt att få ha med den på min utställning. Tack, Basia!

https://annikabryn.wordpress.com/2013/04/02/efter-pask-pytt-15706745/

2 reaktioner till “Basia”

  1. Kära kära Basia… Jag hade förmånen att få jobba med henne på Dramaten. Många oförglömliga stunder. Härom dagen började en avlägsen bekant (som inte har något med film eller teater att göra) tala om Basia och hennes underbara gestaltning av mamman i filmen Kådisbellan från 1993. Och nu får jag höra att Basia lämnat jordelivet. Jag är mycket ledsen.

    Gilla

    1. Ja, det verkar som om många, många tyckte mycket om henne. Jag pratade med Loa och Rosy Falkman för några år sedan om något teaterrelaterat, och de sa samma sak som du. En underbar person. Så sorgligt att hon gått bort.

      Gilla

Kommentera

