The Spring Day

Det blev ett riktigt springande idag. Det började i och för sig med ett telefonsamtal till banken för räkningar, där jag enligt en röst skulle få vänta i sju minuter. Jag blundade alltså och beredde mig på en kvarts zen-tid. Det var riktigt skönt.

Men sedan då springandet. Lite faktainsamling om bilder, sedan iväg på buss till Filmhuset för att lämna tillbaka bok, och där var det faktiskt vårstämning. Det var som att komma ut på landet, gräs och träd och sol och ljumma vindar och blå himmel.

Jag gillar Filmhuset. När det var nybyggt skrev jag i Expressen att det var som en båt som ankrat på Gärdet och lagt ut en bred landgång – nu x antal år senare tycker jag landgången är en lite jättelång uppförsbacke. Men huset är mysigt! Så jag lämnade bok och hittade Helen Mirren-filmen Eye in the Sky, man kan nämligen låna film här (förstås), underbart.

På tal om dvd råkade jag i samtal med en filmintresserad man bakom disken i en Pressbyrå- (eller om det var 7-11) butik i tunnelbanan, och han berättade att det finns en Magnus som envist håller fast vid sin dvd-butik vid Ålstens Torg. (T-bana till Alvik, spårvagn till Ålsten). Dit måste jag åka och titta!

Det är en massa teknikprat kring fotona till lördagens inledning på min fotoutställning på Kungsholmens bibliotek. Jag ska kopiera i morgon, men är inte helt säker på vid vilket labb. Bilderna jag gillar bäst (om som passar ihop) utkristalliserar sig. Det är ganska likt bokskrivande – man beskär en bild, eller skriver en bit, och om den håller ett tag kanske den faktiskt har något som består.

Jag är ju nybörjare på att hänga en utställning, så det är en skarp inlärningskurva här. Men rolig!

Hann också se Helen Mirren-filmen. Underbara tider, när man kan marknadsföra en film med en 69-årig dam på omslaget! Det var vad jag förstår förresten Alan Rickmans sista film, den är dedicerad till honom.

2 reaktioner till “The Spring Day”

Kommentera

