Att göra en fotoutställning.

Det kommer inga bilder nu heller, eftersom de är hemma och jag är ute och rör på mig. men jag ska berätta!

Jag fick ju i god tid reda på att jag kunde för ställa ut på biblioteket. En klok människa börjar då förbereda sig, särskilt en som aldrig någonsin launchat en utställning av något slag, än mindre fixat förstoringar, ramat, hängt och skött allt annat kringjobb.

Men så blev jag ju sjuk. Riktigt sjuk. Och tänkte lite slött att det där fixar sig. När det bara var ett par dagar kvar gick det upp för mig att ingenting fixar sig. Skulle något fixas, fick jag göra det själv.

Jag hade redan tittat på ramar på Gallerix, och en gallerist berättade för mig att hennes fotografer använde Crimson. I Fruängen. Och jag hade lagt upp ett antal förslag på vilka bilder som skulle vara med. Hur lokalen ser ut visste jag ju.

Det var bara det att jag inte kunde tänka, eftersom jag varit sjuk i flera veckor. Logistikförmågan var nere i noll. Det verkade stört omöjligt att välja någonting alls. För att inte tala om att organisera något. Alls. och solo var jag.

Till sist hade jag ställt samman en kollektion – det mesta i svartvitt. Ett par av de nya bilderna kom med, bland andra två nonfigurativa. Och jag till att åka till Fruängen med ett litet USB-minne. Bara det var en ansträngning, och det tog en evighet, och det enda jag orkade tänka var att min gamla polare Margareth bodde här en gång.

Kom till fruängen. Hittade Crimson. Reko tjej bakom disken såg att här hade hon en virrpanna och hjälpte mig att kolla bilder i kunddatorn. Mapp KA. Men vissa av de storlekar jag ville ha kunde de bara få till extra kostnad. Här tappade jag allt savoir faire, beställde tre mindre som var enklare att producera.

Gick på toa. Påstod att det inte fanns toapapper. Det fanns papper. Åkte hem, dyster till mods. Insåg att jag var inte i form för det här, jag fick skjuta upp det.

Kom hem. Kom på att jag tappat minnet i Fruängen. Och drabbades av jävlar anamma – jag ville inte alls ställa in! Det var ödet! Så jag ringde, bad Lisa slå upp mapp KA och göra kopior, om det kunde bli klart dagen efter. Efter att noga ha underrättat virrpannan om villkoren tre gånger var hon hygglig och tog på sig jobbet. Hämtning vid sex.

Dagen efter kopierade jag några mindre bilder i stan, skaffade ramar, ansade bilderna med kökssax och pillade in dem. Det blev helt OK. Och åkte ut till Fruängen igen, kom fram tio i sex och fick mina bilder, snyggt hoprullade i ett rör.

Nu var det lördag. Vernissagedagen! Åkte till biblioteket en timme innan det öppnade för att lämna från mig de små bilderna. Det lyste, men ingen syntes till. Ringde. Ingen reaktion. Ringde morsesignaler, SOS, för det var snorkallt. Inget hände.

Så klev en ung man med en kaffemugg ut ur hissen längst bort. Jag började vifta med händerna och knacka på glasdörrarna. Han stannade och tittade. Vad han såg var en galen viftande dam som gjorde konstiga fyrkantiga gester (jag ska ställa ut bilder!), tydligen en uteliggare, med en dramaten med en stor vit kasse och något hoprullat överst, antagligen ett liggunderlag. Hyggligt nog kom han fram och försökte lyssna genom dörren, och öppnade till sist.

Det var Abdul. Välsignad vare han.

Återstod ramning av fyra stora bilder, 70×50. Störtade till Gallerix, där jag redan köpt nio stycken med min röriga skalle. Lyckades göra om beställningen och ville göra en deal att få bilderna ramade, det fanns ingen tid eller ork kvar, och vi blev överens efter en stund. Lovade att säga snälla saker om Gallerix. Alltså: heja Gallerix!

Rygg och allting höll nu på att paja. Drog bilder i flera omgångar till biblioteket. Och…

(Forts. följer!)

2 reaktioner till “Att göra en fotoutställning.”

Kommentera

