Fredag, lämnat inlaga om hunden.

Efter att ha gått genom de papper jag fått, skrev jag en inlaga till Förvaltningsrätten till stöd för B:s överklagande av länsveterinärens (häng med, meningen är snart slut) omhändertagande av hans hund. Mötte B här på biblioteket och tog kopior (som B envisades med att betala, han ville inte bli bjuden), varpå han åkte till Förvaltningsrätten för att lämna in det.

Det är andra gången idag han åker iväg. Igår kväll hade vi ju ett långt samtal, som avbröts då och då av att besökare kom förbi och uttryckte sina lyckönskningar. En man med en än mer tragisk historia stannade och berättade den, det handlar om omhändertagna barn. Det var omöjligt att inte känna varmt för honom, men han hade svårt att sluta, och till sist måste jag helt enkelt brutalt bara gå därifrån.

Till sist uppstod en sorts oväntat trevlig, laidback stänger-snart-stämning i foajén, B fick ett helt nytt, yngre kroppspråk, och vi stod och pratade med T i receptionen.

Grunden för min inlaga var inte lite löst tyckande, utan jag gick genom veterinärintyg och länsveterinärens underlag för sitt beslut, ett underlag som är väldigt tunt och i huvudsak odokumenterat. Hennes argument att hunden är avmagrad motsägs av båda veterinärintygen OCH rapport från hundstallet, och uppgiften att hunden har muskelatrofi (intyg 2 oktober) bekräftas inte alls i intyg nr 2, den 6 oktober. Vad B själv beträffar säger ett läkarintyg 7 oktober att han är frisk fysiskt och inte har försämrats vare sig fysiskt eller psykiskt.

Jag skrev att när det kommer till kritan blir det av länsveterinärens argument bara kvar att hunden togs om hand för att den har tandsten och B ett stökigt hem (som nu för övrigt är lite mindre stökigt).

En mycket erfaren person som har egen firma, har varit verksam inom hemtjänsten i många år och känner B väl från olika sammanhang, har erbjudit sig att (förutom de boendestödjare som B har rätt till) på regelbunden basis komma en gång i veckan och hjälpa till med praktiska ting.

Jag slutar med mina egna intryck, och åsikten att B bör få tillbaka sin hund snarast.

B har en mental energi som kan välta i alla fall ett mindre fritidshus. Han stack iväg glad och nöjd med sin rullväska och de skämtsamma orden ”puss, puss! och nu ska du också säga puss!”. Jag, som var jättetrött, svarade att det blir inget av med det ens verbalt innan han fortsatt på den inslagna vägen mot uppsnofsande av apparitionen. Att han inte skulle orka ha hand om en grönlandshund är definitivt inte vad jag ser – eller har sett.

Och varje gång jag går förbi platsen där Lucifer brukar ligga lugn och förtroendefull i sitt skyddade hörn med låg musik från husses radio, hugger det till lite i hjärtat.

2 reaktioner till “Fredag, lämnat inlaga om hunden.”

Kommentera

