Pro bono

Pro bono är vad det kallas när t ex en advokat jobbar gratis för något behjärtansvärt ändamål eller för en klient som behöver hjälp men saknar tillgångar. Jag är inte jurist, men den här dagen ägnar jag åt B och hans fall -pro bono.

Eftersom B inte fick rättshjälp i förvaltningsrätten, finns det ingen möjlighet att avgöra vilket underlag rådmannen som fällde domen faktiskt hade läst. Han ska givetvis läsa allting, men man kan inte som den allmänhet han betjänar kontrollera 1/ vad han faktiskt fick, och 2/ vad han faktiskt läst.

Jag utgår från att länsstyrelsen skickade allt material, men om den nu inte gjorde det? Jag utgår också från att hans notarie, som gav honom detta material, faktiskt tog med allting. Men om det inte blev så? Och om materialet från länsstyrelsen skulle vara partiskt och tänja på reglerna, hur ska personen som dömer kunna veta det om B inte har ett ombud som har till uppgift just att kolla uppgifterna och peka på eventuella missar och oegentligheter? Det här vill jag titta mer på, eftersom materialet visar att länsveterinären slarvat och vinklat, och (nu spekulerar jag) att det beror på att både polis och länsstyrelse efter alla anmälningar mot B utan verklig grund helt enkelt vill att problemet försvinner – snabbt. Så nu är jag B’s ombud.

Kommentera

