AB goes AB?, en grapefruktplanta, B och Trump.

Märkligt nog var det som uppmuntrade mig mest de senaste dagarna ett frukostmöte på Författarförbundet om företagande. Författarförbundet är alltid trevligt, men allt kring företagande, själva stämningen, tycks suga musten ur mig och inspirationsmässigt så att säga göra mig till en oduglig älskare. Jag kan förstå att det kan vara roligt att bygga upp ett företag och se det växa och ta administrationen kring det som antingen också det vansinnigt kul eller som något nödvändigt ont – precis som glädjen i att skapa en bok eller dikt eller målning eller foto också omfattar att skaffa sig kunskaper i en massa tekniska saker – men jag får inte kreativitet och företagande att gå ihop.

På sjuttiotalet var det den stenkorkade pseudo-revolutionära vågen som lade en förlamande hand över allt som hette djup, nyanser, personliga upplevelser, fantasi, livsglädje och uppfinningsrikedom. (Jo, jag lutar definitivt åt vänster baserat på en tanke om solidaritet och människans värdighet, men det som rådde då var ett djupt människoförakt.) Nu är det detta halleluja kring entreprenörskap.

Men jag masade mig dit eftersom vi trots allt lever på en marknad, världen är organiserad på det sättet, och det kan hända att jag helt enkelt måste starta ett produktionsbolag (för att t ex göra film) efter att ha lyckats hålla mig undan det i så många år. Enkla regler och trevliga lönekontor, t ex på DN, har varit mitt yrkesliv med A-skatt. Och nu satt vi ett stort gäng kring ett runt bord, fulla av frågor och erfarenheter. Bredvid mig satt mannen som visste allt och skulle svara på dessa frågor, och han inledde med att allt kring företag och skatter är lätt och roligt, och om en författare som kommer till honom inte har F-skatt, undrar han varför – kan man lita på den personen? Det var inte den bästa början för mig som avskyr att främst ses som en entreprenör som saluför en produkt i en omgivning som inte förstår att skapande är något organiskt och att man inte kan ha inventarielistor över idéer, och jag var kanske inte helt ensam.

Men allteftersom mötet fortskred och jag fick veta mer och mer, kom jag – och ett par andra – fram till att aktiebolag naturligtvis är da shit. Med aktiebolag kan man stoppa sin affärsverksamhet i en låda och lägga den en bit ifrån sig, jag menar inte bara ekonomiskt, utan psykologiskt. Pitbullen bredvid mig hade en ström av goda råd, och det enda jag behöver göra nu är att tjäna ihop pengar för att starta bolaget jag ska tjäna pengar via – bufferten måste ju förbli orörd.

Alla delade frikostigt med sig av sina råd om revisorer och moms och egna misstag och annat, och stämningen steg markant. Bilda ett bolag och skicka alla papper till en kunnig person som kostar fem-sex tusen om året och känn dig fri att bara skriva och ha kul! sa en.

SÅ AB kanske goes AB?

ALLA VÄXTER utom en dog ju efter min vecka på Lesbos, sakta kvävda av vatten som obönhörligen och långsamt via en droppande kran steg i badkaret där jag ställt dem. Kan växter känna, måste de ha varit skräckslagna. Men ena grapefruktplantan överlevde, traumatiserad. Då och då kom det några nya blad, men nu har den ganska länge bara existerat, inte dött och inte levt. Och så plötsligt skjuter den ett nytt skott! Det är som den finske gentlemannen sa när jag stötte på honom i Observatorielunden – jag på väg från, han till biblioteket – ”man vet inte om det är vår eller vinter!”.

Grapefruktplantan tror att det är vår. Och det kanske det är?

Rättsfallet om hunden Lusse går vidare. Advokat Kristina Tollbäck har skickat in sina papper baserade på att hunden inte skulle ta omhändertagits överhuvudtaget, baserat på länsveterinärernas egna intyg. Det finns väldigt mycket som hänt kring det här också, och jag har kollat upp allt – jag tror inte på någonting som inte kan verifieras, även om det betyder en hel del leg work – och B har, som jag tidigare sagt, rätt på varje punkt. Det yrkas inte i den här omgången, men han är troligen berättigad till åtminstone tre olika skadestånd.

B och jag hade sammanträde igår. Till min häpnad kände jag en doft av shampoo eller tvål. Han ville inte tala om det, men han rör sig mot en fungerande kompromiss. I en tid där t o m läkare säger att vi använder för mycket tvål och duschkräm och därmed tar kål även på nyttiga bakterier, kanske B är på väg mot den idealiska situationen. Jag frågar honom rakt ut om saker och ting och får fullt rationella svar, där andra tyst dragit egna slutsatser och hamnat i någon foliehattförklaring.

Jag känner mig som en sorts översättare. Vad folk inte förstår är att B är mycket medveten om vem han är, och hur han ter sig för andra, och han – liksom nu jag – förvånas över trångsynthet och (vilket för mig är en helt ny erfarenhet) en helt irrationell aggressivitet från omgivningen. B själv saknar helt aggressivitet och han är mycket stabil, men jag chockas av de ilskna blickar som ibland når oss när vi sitter där i soffan på biblioteket.

B har jobbat tio år i en kabelfabrik, gillar teknik, har elutbildning och hade helst velat bli civilingenjör. Han kommer ofta in på nazism, som han vet mycket om, eftersom han som mycket ung levde i den destruktiva, slutna psykiatri som han jämför med just nazism. Han tog sig ur det via jobb, men det lämnade spår, insikter och minnen. Och nu, överkörd av ett rättssystem som tycks handla av slentrian och utan en grundläggande respekt för sina egna regler, känner han att det aldrig tycks ta slut. ”Hur kan de?” frågar han gång på gång. Och det undrar jag också. Men han ger sig inte.

AND NOW over to something completely different. Jag har inte hittat Donald Trumps samtal med New York Times – tidningen som han anser förföljt honom – på svenska, men här är den engelska utskriften. http://www.nytimes.com/2016/11/23/us/politics/trump-new-york-times-interview-transcript.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=b-lede-package-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0

(Oj – det blev långt!)

Kommentera

