Lucia och mer info om amerikanska elektorers tvivel.

Hoppas ni haft en trevlig Lucia, allihop, och hört på P1 om hur hela firandet började som glada upptåg i fastan som i katolska tider föregick julen. Det var tjo och tjim, och i senare tider var den första lucia man känner till en bonddräng. Först mycket, MYCKET senare hamnade Lucia i kyrkan och blev en mer seriös tradition. Crossdressing på lucia fanns med från första början! Jag har skrivit emot pojklucior tidigare här, eftersom flickor väl kan få behålla något som bara är deras, vara huvudpersonen i en ceremoni, men den hållningen funkar nog inte i längden.

Själv har jag inte hört en enda luciasång, men ska i alla fall gå på glöggafton strax. Efter en rätt produktiv dag. Jag fortsätter att plugga film via Hitchcock, inte för att jag tänker försöka göra om hans jobb – det räcker utmärkt med en Hitchcock! – men för det han visste om hur man berättar en historia, och det han och t ex Billy Wilder visste om hur man interfolierar visuell berättelse med talad.

Sedan har jag skapat ett märkligt foto. Det är fullständigt utspejsat och helknäppt, och jag har suttit och tittat på det och undrat över det – men det har något, jag sveper runt det som tungan kring en trasig tand, som någon skrev en gång. Ursprungsbilden föreställer hundratals människor på ett stort utomhuskafé, och där finns ansikten som grep mig från första början, men jag visste inte hur jag skulle få fram dem och masseffekten samtidigt. Jag beskar och hade mig, men inte hjälpte det. Sedan tog jag till storsläggan, så att säga – och nu kan jag inte ta ögonen från det, samtidigt som jag ser att det är fullständigt vansinnigt. Samtidigt som det känns som om det redan är en klassiker. För nu hoppar dessa ansikten fram, ologiskt nog.

(Ni får se när det blir utställning, för jag tänker inte visa det här innan, och det får bli en överraskning för Roland. Vad kommer folk att säga? Usch, va, vad är det här? Jag sitter och tvekar, men jag har inte en chans – bilden kommer med!)

Och så om de amerikanska elektorerna, som ju ska bekräfta presidentvalet den 19 december. En rad av dem har nu skrivit ett öppet brev, där de påpekar att de är till bl a för att hindra att främmande makt lägger sig i valet, och därför är förpliktigade att granska Trumps ev kontakter med Ryssland och Putin. Han har ju knappast dolt dem, tvärtom, och just nu valt till justitieminister en person som är ytterst tajt med den ryska presidenten. Dessutom har Trump till deras förståeliga förfäran förklarat att han ”inte tror” på säkerhetstjänsternas uppgifter om, tja, någonting alls. Har en sådan man de erforderliga kvaliteterna för jobbet?

https://extranewsfeed.com/bipartisan-electors-ask-james-clapper-release-facts-on-outside-interference-in-u-s-election-c1a3d11d5b7b#.uo27zd7rs

Vi får se hur det går. Vad som helst kan faktiskt hända. Här behövs verkligen Lucialjus.

Kommentera

