En vecka till jul.

Ungefär. Postar julkort till barnbarnen. Hyacinten började plötsligt luta rakt ut, men ändrade sig och vek toppen uppåt igen. Reste sig på nio!

Jobbig natt. Man vill INTE vara glasklar i huvudet och ha ont i lårmusklerna klockan fem på morgonen, efter att ha sovit i ungefär två timmar. Ligger (med den glasklara hjärnan) och löser ett sudoku som jag tidigare kört fast på, innan jag ger mig och tar en kvarts Treo. Efter någon halvtimme slutar jag vrida mig och domnar långsamt bort.

Inte vet jag vad det är för fel på dessa muskler, sprungit maraton har de definitivt inte. Men det går inte att hitta någon kroppsställning som man kan sova i. Aj! Fundilerar på vad som är värst, att hållas vaken av migrän eller detta, och kommer fram till att migrän är värre. Får väl till sist gå till doktorn. Dit jag masar mig vart femte eller tionde år, övertygad som jag är att allt går över.

Har också ägnat en del tid åt att titta på det där fotot. Jag vet vad folk kommer att kalla den, jag – Raviolin anfaller, eller Explosion i lösgodiset. Men när man tittar på den, blir människorna i bilden tydligare och starkare, trots lösgodiset, som de bär med orubblig värdighet. Jag skar ut en mer civiliserad bit av fotot, och tänkte jo, det här blir bättre – men tröttnade. Myllret behövs! Myllret av värdiga, mänskliga ansikten i den röra som är världen.

Det är otroligt att våldet i Aleppo, överallt, ständigt fortsätter och fortsätter. Vad är det med vuxet folk, vad är det för fel på dem? Jag minns när FN:s tanks rullade ut ur Srebrenica, och alla visste vad som skulle bli följden – massaker. Jag minns när Thatcher skickade flottan till Falklandsöarna för att folk skulle döda och dö, en europeisk stat i en tid när man trodde att Europa inte skulle gå med i fler krig. Det kändes overkligt, och det tog makabert lång tid innan flottan nådde fram till ögruppen utanför Argentina.

Lyssnar på P1:s valpodd om USA-valet. Gillar inte riktigt det där vi-sitter-och-småpratar-formatet. Jag vill ha initierat folk, fakta och underbyggda diskussioner. Här finns initierat folk, men nu ska de liksom vara mer som när man pratar på en fikarast. Hur som helst, någon påpekar att Trump fortsätter att uttrycka sig via Twitter (som lär passa den korta tid han förmår koncentrera sig), vilket tvingar världens ledare och utrikesdepartement att sitta och följa hans barnsliga, ogenomtänkta och ofta felaktiga påståenden och utbrott mot tidningar och TV-program som han inte gillar, på Twitter. Där får de sitta och klicka och följa världens snart mäktigaste man som om han vore en slarvig tonåring. Medan en icke föraktlig del av hans eget parti förmodligen undrar vad i helskotta de ska ta sig till med honom.

På B-fronten intet nytt, men vi är beredda.

Stressa inte ihjäl er nu! Ha det mys, vet jag. Som ska ut och se om jag hittar en så liten granruska att den får plats på bokhyllan.

Kommentera

