Bildextra

Idag när jag kom hem fanns det ett litet julbrev från min lilla söta sondotter. Det handlade om julkalender in ITV och radio, julhälsningar – och en fin bild där hon är så lik sin pappa som han såg ut när han var liten. Tack, lilla gumman! Allt hamnade förstås på kylskåpsdörren och köksfläkten – till och med kuvertet. Vem kan slänga ett kuvert adresserat till ”Farmor Annika Bryn”?

Och nu blir det lite bildextra!

Gatorna är ju tomma och fina nu, men för ett tag sedan såg Odenplan ut så här:

aa-sno%cc%88slask-pa%cc%8a-odenplan-nov-2016

Ni ser hur alla halkar sig fram?
Jag har ju berättat om det roliga med isländska texter på film. Titta på den här! Mannen säger: ”Det står en häst på parkeringsplatsen”, och får svar från ngn utanför bild: ”Du ska rida (färdas) hem på honom”. Underbart!

aa-isla%cc%88ndsk-undertext

Via Lars Epstein på DN fick jag korn på att man hade tillfälle att se det uppgrävda Slussen ett tag i höstas, så jag åkte ju dit och fotade. Hela Katarinavägen, där den svängde ner till Slussen, var uppgrävd, och husgrunder och trappor som ingen sett på rätt exakt hundra år, kom i dagen. Liksom att stackars Katarinahissen nu står på stolpar.
Jag koncentrerade mig på två saker man ser på bilden här – en trappa i ett vanligt trapphus som en gång haft putsade väggar, och en gammal eldstad. Rummet högst upp har en utgång till en liten gatstump. Ungefär här gick gamla Glasbruksgatan, som vindlade sig uppför berget mot Söders höjder.

aa-o%cc%88verblick-trappan-o-eldstaden-utgra%cc%88vn-slussen-2016-bryn

Nedan eldstaden lite närmare. Man ser svärtan där elden brunnit på den öppna härden, och över den skorstenen. Till vänster finns ett trekantigt utrymme vid bergväggen där man troligen hade ved.

aa-eldstad-under-katarinava%cc%88gen-utgra%cc%88v-16-bryn

Nära mig finns ju Nordic Arts galleri (Birkagatan 28), ägt av familjen Hauswald, som också har en auktionsfirma. Här går det undan, vernissagerna är stora och välbesökta. Jag tittar in ibland och nosar mig genom tavlorna i min vanliga expressfart.

aa-sebastian-hauswald-och-keith-richard-na-bryn-16
Sebastian Hauswald visar en tavla av Keith Richard, målad av Sundsvallsbon Peter Eugen, som också målar skira akvareller.

När jag började fundera på fotoutställningar i januari, komponerade jag sådana här tänkta galleriväggar i datorn.

aa-bildkomp-bryn-16
Nonfigurativt och dokumentärt som hakar i varandra. Ni förstår hur förvirrad jag blev när folk började fråga vilken tema mina bilder har? Jag har kommit av mig alldeles vad gäller väggkompositioner, eftersom jag blev så påverkad av detta – men kanske återvänder jag till det här sättet att tänka. (Som sagt – vernissage på Stadsbiblioteket den 30 januari klockan 19!)

Och här är – äntligen! – kroppsbyggaren på Non Solo kafé, mannen som glatt använder två små bord för sina armbågar, bilden som representerar utställningen i programbladet.

aa-man-pa%cc%8a-non-solo-kafe-bryn-16

TILL SIST – min knäppa hyacint får stå för julstämningen!

aa-hyacinten

2 reaktioner till “Bildextra”

Kommentera

