Inte mycket kvar av året.

Jag får backup av en jurist som kan tala om saker för mig i Fallet Lucifer, t ex om offentliga handlingar. Evigt tacksam. (B läste inte Dagens Industri, föresten. Han läste SvD:s näringslivsbilaga!)

Satt i morse och retuscherade två fina 60-talsbilder, svars neg jag troligen inte har kvar. Den ena är avfotograferad från en kontaktkopia, och de ska med på utställningen, som får flera delar: Dessa två, de nonfigurativa, och de dokumentära. Svårigheten är att välja! Samtidigt pågår filmmanuset, enstaka inhopp i de andra projekten, och två ev tidningsartiklar. Och så då Fallet.

Jag funderar ju mycket över filmers form och dialog. Jag tror, som många andra, att en fast form kan ge mer frihet än improvisation (även om begåvade skådespelare förstås alltid får smarta idéer som man inte ska missa, det är ju deras begåvning man vill ha och är tacksam för). Det är som i musik – många, bland dem jag, hävdar att ett filmmanus ska vara som en helhet, som ett partitur, där man kan släppa loss sina känslor och idéer inom en fast ram. När man improviserar, om man inte är ett impro-geni, står man där med problemet att försöka få ihop sitt roll-jag med sitt riktiga jag, och vem ÄR man egentligen? Och hur reagerar de två jagen på motspelarens input, och vad väljer man då? Och hur tydlig är egentligen rollkaraktären, och vad händer om man drar den åt ett annat håll, och vad händer då med motspelarens roll? Det blir lätt förvirring, osäkerhet och tafatta repliker, för att inte tala om att filmfotografen inte ved vad hen ska göra med SIN helhetssyn på filmen.

Jag har Rear Window och de tre första säsongerna av Veep praktiskt taget på repeat, inte för att mina karaktärer eller mina filmhandlingar liknar dem man ser där, utan på grund av den enastående skickligheten deras upphovspersoner besitter.Jag vill ha en kunskap som lyfter fram handling och emotioner, foto och skådespelare, det är inte jag som ska vara så överväldig av min brinnande konstnärlighet att jag inte kan nedlåta mig att grunna över något annat. Och ser förstås emellanåt andra filmer, särskilt dem jag inte tror jag är intresserad av – för jag kan ju ha helt fel.

2 reaktioner till “Inte mycket kvar av året.”

Kommentera

