De sista bilderna – och vars är hantverkarna? /PS, det går bra vid fem- halvsextiden.

Idag ska ju HANTVERKARNA komma och dra om vattenledningar i vårt hus. Klockan 8 stod det på papperet, så mina lösa vanor blev helt omkullkastade, dvs normala: jag måste lägga mig vid elva halv tolv och ställa klockan på ringning, så att jag kunde vakna halv sju och bada i lugn och ro, äta och borsta tänderna innan de ockuperade rum med vatten i.

Visst vaknade jag. Halv ett. Då trodde klockan att den var halv sju. Jag var för trött för att räkna ut hur jag då skulle ställa visaren, så jag sa strängt åt mig själv att vakna halv sju i alla fall. Och visst vaknade jag. Halv fyra. SEDAN vaknade jag halv sju. Precis lagom för att bada, tvätta lite kläder, laga nyttig frukost (potatis, kött och gul paprika och lök) och koka kaffe, och sätta mig i lugn och ro vid datorn.

Det är ju riktigt mysigt att vara normal, ju. Man MÅSTE inte rusa oduschad till dagens id, och ta dagens sköna bad vit lunchtid!

Men inte kom det några gubbar klockan åtta. Det verkar som om de liksom börjar mitt i huset.

JAG HADE tänkt lägga ut en bild av mitt vardagsrum som fotogrejarstudio, med snyggt inramade vackra stora färgglada foton lutade mot möblerna, men för det behövdes Supergrannens dator, och han tittade ut ur sin lägenhet med stress över hela ansiktet, för HANS vardagsrum är fullt av de så där tre kubikmetrarna grejor som normalt står inpulade i hans en kubikmeter stora klädkammare. (Rören går där.) Jag var glad att kunna trösta honom med äpplen. Höstens äpplen är ju helt smaklösa – har svenska äppelodlare gett sig på nya stora trista genmodifierade sorter? – men så hittade jag små, vanliga, doftrika goda äpplen i plastpåsar. Det är där de är!

En av mina tavlor på biblioteket har under de senaste dygnen sakta halkat neråt på sin lina och står nu dystert helt ur fas med sina grannar. Halv fyra ska Patrik och jag rätta till allting och sätta upp de bilder som fattas, och klockan nitton ska det se snyggt och tittvänligt ut, allting. Sedan hänger utställningen som sagt till den 23 februari, innan nästa sätts upp.

En av bilderna föreställer ju två små aristokratiska, förbommade, fallfärdiga hus i New York 1980, med mineralull bakom fönstren och ett burspråk som sitter på sniskan hängande i stålvajrar, och en sorglig men fin markis med texten THE PINK POODLE, tydligen ett litet lokalt vattenhål. Jag älskar den bilden.

Men vad hände efter 1980? Jag började googla, och fann en artikel i New York Times från 1975. Då beskrevs stället som en underbar liten oas, där det satt två mexikanska turister och ett par från grannskapet när Nytimes’ reporter kom in, och de servades av en rar bartender som hette Lindy, och lyssnade på en sångare/pianist som hette Trevor Washington och bara körde gamla fina låtar och ballader som man inte kunde höra någon annanstans. Han var glad och vänlig och stämningen varm, vad jag förstår. Och jag hittade adressen: 127 East 47th Street. (Allt som finns på bilden är ”127”.)

Hurra! Men vad hände sedan? Jo, husen står kvar! Renoverade. The Pink Poodle har ersatts av ett glammigare ”Snafu bar”, och i vänstra huset finns en barberarsalong, och det tycks bo folk i lägenheterna. Burspråket är kvar! Högra huset har fått en våning tillbyggd. Annars är det sig väldigt likt.

Sånt här är kul. Nu ska jag hämta ett par ramar!

PS/ Vernissage klockan sju, men det är en avig tid för en del, så för den som vill strosa runt och titta lite utan att vänta på chips och ramlösa går det förstås utmärkt att komma vid fem- halv sex, biblioteket är öppet för alla hela tiden! Mina bilder hänger i det stora kaféet på bottenvåningen, så det finns mackor och kaffe för den som vill, och jag finns där om man vill fråga: ”VAD (VEM) är det ?” . Välkomna!

Kommentera

