What’s in a name, 2.

Just nu känner jag två kvinnor som heter Kerstin och är på Mallorca och gonar sig. Jag har fel namn, det är helt klart.

Jag känner att jag borde leta i fickorna efter pluringar och ge mig av, jag också, och ligga vid en pool en vecka och läsa deckare och inte göra något som har något med konstnärlighet att göra. På Vårsalongen igår såg jag scener som var som gjorda för fina foton, och jag hade kameran med mig – men bara tanken på att ta ännu fler bilder fyllde mig med trötthet. Lusten kommer tillbaka förstås, men inte just nu.

Dessutom är det svårt att sova därför att jag har ont. Det mysiga med att sitta och sova på en stol – ett fenomen som jag lovordat många gånger i denna blogg! – har absolut förstärkts. Då gör ingenting ont, och jag trillar ju inte. Jag kokar choklad (fin insomningsdryck), sätter mig vid runda bordet och öppnar en bok, och somnar. Denna förmåga är bokstavligen guld värd. I sängläge ligger jag envist kvar tills jag somnar, men lätt är det inte. Kan man lokalbedöva knäskålssidor?

Inget konstnärligt alltså, men det finns annat att skriva. Väldigt mycket, om sanningen ska fram – och vart ska sanningen, om inte fram?

Vi har till exempel propagandabilden (i iranska ögon) från Iran med svenska kvinnliga delegater i slöja, Wallströms och Löfvens lama rättfärdigande, och framför allt Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg som hävdar att det mesta av kritiken mot slöjandet är motiverat av ”hat mot muslimer”. Hur kommer han fram till det? Jo, han räknar in rasistsajternas hojtande i kritiken! Hur den kan buntas ihop med feministers, miljoner muslimska tvångsbeslöjade kvinnor och människorättsaktivisters kritik, är en gåta.

Ett riktigt bottennapp. Avslöjanden behövs, i alla ordets betydelser.

2 reaktioner till “What’s in a name, 2.”

  1. En av dina Kerstin meddelar från Mallorca att det inte är tid för pool här. Snarare ”kavajväder” som Hasse säger. För oss fungerar det bra. Ungefär som hemma, fast varmare. Vad du behöver är en vecka på Gran Canaria eller en annan kanarieö. Tror faktiskt inte att det är oöverkomligt dyrt. Du behöver det. Starta crowdfunding!

    Gilla

Kommentera

