Inhopp

Nästan alla fotona har kommit hem från utställningen. Det gick som en dans med lite bra planering och ett väl silvertejpat fraktredskap. Så nu är Raviolin och de andra i mitt vardagsrum igen.

Idag, denna soliga lördag, var det min tur att ge mig av med vernissageblomma till Lills vernissage med sin grupp ”Skapande broderi” på Östasiatiska museet. De här konstnärerna har ett enormt kontaktnät och salen var full av besökare, och jag har sällan sett så många kvinnor i roliga och eleganta kläder. Broderi låter snällt och menlöst, men Lills eget bidrag är en vass kritik mot Kinas sätt att behandla sin befolkning.

När jag kom ut – museet ligger högst uppe på Skeppsholmen, intill den avkristnade runda kyrkan – slogs jag igen av den fantastiska utsikten. Byggnaderna, kajerna, fjärdarna, båtarna, broarna, fåglarna. Det här är en otrolig stad.

Tillbaka till Trump – USA kan inte ha kvar denna president. Att, som han nu gjort, utestänga korrespondenter från en rad media till en sluten presskonferens kan låta som bara ännu en barnslig åtgärd av en lättstött man-pojke, men är utomordentligt allvarligt. Det är att motsätta sig och försöka hindra det fria ordet, vilket faktiskt är första steget mot en diktatur. Det går inte att ursäkta Trump längre, för det spelar ingen roll om han begriper vad han gör. En del undrar om han är ännu dummare än man trott och i själva verket sina rådgivares – läs Steve Bannons – nickedocka. Bannon lär ha en syn på världen som på randen av apokalypsen. Det är i så fall inte bara republikanerna som vill ha honom som en nyttig idiot som driver genom valda delar av deras agenda med åtgärder som de inte själva skulle vidta, utan även Bannon.

OK: Jag ska försöka hålla mig från ämnet. Men det är svårt.

6 reaktioner till “Inhopp”

    1. Kan tänka mig det. Man blir mörkrädd. Många är helt fascinerade av att se denna tågkrasch i slow motion, men även om en del kommer med mycket allvarligt menade varningar, verkar de flesta inom media fortfarande vara för chockade för att vilja ta in faran. Det KAN ju bara inte vara sant!

      Hörde imorse om de väljarkartläggningar Trumps gäng gjorde före valet, bl a genom att sammanställa likes på Facebooksidor och ta reda på vad som eggade en viss grupp. Den som gör så för att kunna väljaranpassa budskapet – är den ute efter att genomföra idéer, eller helt enkelt efter att få makt?

      Gilla

      1. Det ser så ut i alla fall, det är de strängarna han spelar på. (Om man nu kan kalla något han gör något så fint som ”att spela”.)

        Gilla

Kommentera

