Livet och inspirationen. Efter lite politik.

Jenny Svensson har rätt här: http://www.expressen.se/debatt/identitetspolitiken-gor-vansterpartiet-enogt/

VP har en stor blind fläck där. De verkar inte kunna analysera när det kommer till vissa ämnen, eller hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Mer politik: Republikanerna i USA:s kongress har inte tillräckligt många röster för att ta bort och ersätta Obamacare med sitt eget förslag, som kritiserats från många håll. Och Donald Trump ville ha med militära fordon i sin parad under presidentinstallationen.Det avstyrdes tydligen tidigt, men Pentagon har lämnat ut en förfrågan från i höstas om ”bilder på militärfordon som kan finnas med i paraden”.

Ännu mer politik: Polisen Springare som skrev ett inlägg på sin Facebook där han avslöjade ett oproportionerligt stort antal Mellanösternnamn på brottslingar i sitt distrikt, ville inte bara sätta ljus på saken och fundera på orsaker och möjliga vettiga åtgärder – han är spritt språngande SD, och bör faktiskt mista jobbet.  http://www.aftonbladet.se/ledare/a/KJ207/polischefen-fegar-ur-om-springare

På ett annat plan: Mina blommor förstår mig inte! Eller om det är jag som inte förstår dem. Min traumatiserade grapefruktplanta har ju satt ett antal nya fina skott som tycks överleva, men ett av dem är individualist. Det har tre nu rätt stora blad, och på kvällarna fäller de ihop dessa blad, som om det lägger sig för att sussa. På dagarna är bladsättningen öppen igen.

Va? Kan växter göra så här? Huh? Och varför inte alla bladen?

OCH SÅ låg det en ensam sida kvar när jag läst genom alla mina gamla noveller, följetonger och featureartiklar i veckopress. Jag hade inte tittat så noga på den. Maskinskriven, några rättelser, slutade mitt i en mening.

Igår läste jag äntligen texten. Det var början på en saga för barn, och den var riktigt, riktigt bra. Jag blev förbluffad. När skrev jag detta? Kan vara vilket decennium som helst av tre. Och var är resten? Någonstans i högarna? Försvunnet? Jag som blev nyfiken på fortsättningen! Och det knep lite i hjärtat: Barnböcker var en sak KG (som tecknare) och jag kunde ha gjort tillsammans, liksom att teckna kläder. Han hade gått Tillskärarakademin.

Men så när jag gick här i morse och fixade frukost och så, kom plötsligt inspirationen till en fortsättning på sagan. Möjligen den riktiga som väl ligger där någonstans i hjärnvindlingarna, men troligen inte. Och den var också bra! Små barn skulle älska det. Jag rusade och skrev ner den, och fler idéer tillkom som en fortsättning på det, och jag insåg att det här är en barnbok som kan ha en fortsättning i flera böcker. Det är sällan man omedelbart känner sig så säker, men det gjorde jag.

Det var inspiration i går också – givetvis när jag lagade middag. Jag trodde jag tänkte på just ingenting, men så dök en ny replik upp till ett replikskifte som redan sitter, och den gav i sin tur upphov till – sång?! Vad i…?? Håller jag på att göra komedin till en musikal? Så jag iväg till datorn och skrev ner allt som strömmade fram – inte musik, där har jag nästan noll begåvning, utan stämningar och var musikalnummer skulle passa och hur. Allt utan att riktigt ta det på allvar, för det har aldrig föresvävat mig att denna komedi skulle kunna vara en musikfilm.

Hjälp, tänkte jag, det skulle behövas tio låtar, alla hitlåtar, plus ett par andra korta musikgags som jag kom på (så där tre takter), och vem skulle skriva det, och filmen skulle bli jäkligt lång! (Vem skulle skriva musiken? Jag vet kanske en – ja, jag menar dig!)

När inspiration kommer så där lugnt och balanserat och strukturerat, när man kan kalibrera den, så att säga, känns det oändligt skönt och riktigt (oavsett vad som sedan händer i slutänden).

Kommentera

