Lite av varje, slöhetsblogg.

Expressens Marie Brander skrev,apropå Gösta Ekmans död, en fin krönika om hur Hasse och Tage i sina filmer inte bara visade humor och mänsklighet, utan också bidrog till hennes allmänbildning:
http://www.expressen.se/noje/gosta-ekman-farbrorn-som-inte-vill-va-stor/
(Dessutom är jag svag för henne av ett annat skäl. Jag mailade henne en gång, förklarade vem jag var och frågade efter en skådespelares agent – jag hade inte imdb.pro just då – och hon svarade direkt utan krusiduller. Imponerad.)

Solen skiner igen,och jag upptäckte varför min rygg har gjort så ont sista tiden: Fel stolsdyna! Mina relativt nya, snygga stolsdynor är för hårt stoppade. Alltså tillbaka till de gamla, och det hjälpte med en gång – jag behövde inte kliva upp igen under stönanden och med grimaser. (Låsningen och smärtan brukar gå över rätt snabbt, men bra kan det ju inte vara.)

Så där enkla kan lösningar vara.Precis som en stor del av min långsjukskrivningsberättigade sömnlöshet för ett antal år sedan inte berodde på sår i själen, som FK ville ha det till, utan på dålig ventilation i lägenheten. (Då hade jag fått prata med flera psykologer, som inte hittade några neuroser.) Faktiskt pinsamt. Gräva i själens djup kan ha sina poänger ibland, men man behöver inte gräva för allting. Livet är inte alltid komplicerat.

Imorgon tänkte jag hålla mig borta från böcker, tidningar och bildskärmar, för ögonens skull. Jag ska vara ute, ta promenader och sitta på kafé. Vid tolvtiden kollar jag mailen, that´s it! Vill man mig något får man putta iväg ett mail före tolv, eller råka ringa just när jag är hemma.

Kommentera

