Att få det gjort kan ibland kräva omdisponeringar i lokaliteterna.

Fick för mig att jag skulle möblera om, som sagt. Stora soffbordet (140 x 80, av massiv björk) som en gång var matbord skulle bli matbord igen, och platsen intill soffan ledig. För att det skulle bli högt nog måste träbalkar inköpas för att läggas under bordet två medar (inte bordsben), men intill dess kunde jag väl ta fyra lika stora bokhögar?

Valde ut och mätte bokhögar. Ville INTE använda Paretskys böcker, eller Stiegs, eller Marcia Mullers, hon som var så hygglig i San Francisco. Sedan kom frågan: Hur får en kvinna med taskig rygg upp ett tungt träbord på fyra lösa bokhögar?

No sweat! Logistik är stundom mitt forte. Så här gjorde jag: Sköt bort en av bokhögarna inåt rummet med foten, lyfte bordet i den änden och lät den meden landa på kvarvarande bokhög 1, så att böckerna hamnade mitt under. Perfekt! Ena änden var uppe i luften.

Kröp sedan in under bordet på ena sidan om en bjälke, lyfte den änden med kroppen, och pillade under bokhög 2 under ena delen av meden, men nästan mitt på. Kröp under bjälken och pillade in bokhög 3 på motsvarande sätt. Nu var hela bordet uppe i luften! Återvände till andra änden, lyfte bordet med kroppen igen och pillade in bokhög 1 och bokhög 4 där de skulle vara, och särade sedan på hög 2 och 3. Klart!

Mycket bra. Hemskt praktiskt med det bordet där, istället för det runda. HEMSKT praktiskt. Bra för tidningsläsning. Och snyggt! Tog flera bilder. Jag älskar det bordet. Det var bara ett fel: Jag trivdes inte. Alls. Kunde inte skriva.

Så i morse möblerade jag om igen. Varpå jag skrev det synopsis och det brev jag skulle skriva. Slutsats (igen): Det är INTE så att om ens brinnande vilja att göra något åt det konstnärliga verkligen brinner, gör man det oavsett omgivningar och villkor (jag talar inte om akuta situationer och deadlines nu, då funkar man det i alla lägen). Så om du måste sitta i ett visst hörn och ha ett visst bord för att skriva din odödliga roman eller rita din teckning, se till att det blir så! Om någon annan i närheten vill ha samma bord med en orkidé på och ett foto av ett kyrktorn i dimma över – tough luck!

Flera läser manus just nu, och jag väntar på att få höra vad de tycker. En tredje part har egentligen fullt upp, men ville gärna se ett synopsis. En fjärde vill också gärna se manus.

Nu ska jag klättra upp på Observatoriekullen igen.

2 reaktioner till “Att få det gjort kan ibland kräva omdisponeringar i lokaliteterna.”

Kommentera

