Gahrton och MP – och min syster. Och Vanity Fair.

Per Gahrton – som en gång grundade MP – säger i en intervju att det är socialdemokraternas fel att MP dalar, eftersom de är för dominerande och inte ger MP plats. Det är troligen ganska sant, S har sällan känt sig manade att visa ödmjukhet.

Men jag håller inte med PG om vad Mp nu behöver göra: Satsa stort på klimatpolitik inför nästa val. Det går inte att INTE göra det, men klimatet är en diffus fråga, den lockar inte tillbaka väljare i första taget. Framför allt borde MP koncentrera sig på det vi slåss med i vår närmiljö och märker varje dag: svälten bland pensionärer, sårbarheten hos ett uppkopplat samhälle, t ex att vi förlorar kontrollen över våra tillgångar om tar bort kontanterna, med mera.

Och så hittade jag min norska blodshalvsysters twitterkonto:

(Hoppsan, där fick jag in hela kontot i bloggen.) Jone Gro Salomonsen, feministisk religionsforskare. (Jag tror att den feministiska delen är hennes, teologin ett arv från en otroligt religiös familj, där jag hade stuckit av mycket tydligt om vi mötts i min barndom och ungdom.) Vi har ingen kontakt, tyvärr – det finns gift i många familjer, och den i vår satte stopp för att lära känna varandra.

Men hon är –  till min glädje – uppenbarligen klarsynt när det gäller Donald Trump. Vilket man ser om man scrollar ner.

VF: Tänkte egentligen skriva om några av Vanity fairs artiklar, men hinner inte – här är en länk till en om spionen som samlade en dossier om Trump, och ansåg den så graverande att han gav den till FBI.

http://www.vanityfair.com/news/2017/03/how-the-explosive-russian-dossier-was-compiled-christopher-steele

 

En av ett helt annat slag, om illustratören McGinnis som skapat en del av vår uppfattning om USA via bland annat sina filmposters, t ex den om Frukost på Tiffanys:

http://www.vanityfair.com/style/2017/04/robert-mcginnis-movie-posters-illustrations

Det finns en till om hur Putinmetoder nu kan ses i USA, de att skapa så mycket kaos och distraktion och förakt för medier att folk slutar tro att det egentligen finns några riktiga fakta, och skrattar åt Väst som inbillar sig att sådant som hederlighet och försök till källkritik existerar. Men den verkar inte ligga ute på sajten.

 

 

Kommentera

