Meanwhile…

Nu är jag uppåt. För några timmar sedan, efter segdragna veckor där jag och andra varit sjuka och upptagna och what not, gick DHS (den hemliga skådespelaren) och jag under skratt och skoj för första gången genom en kort scen, i detalj, i filmen.

Jag hade valt en som är ägnad att visa precis vad jag menar med musikalitet, det som vi redan hade pratat om. Den utspelas i en bil, rollkaraktären sitter där ensam för ögonblicket och har en replik som visar hur ytterligt förvånad och desorienterad han är i det som händer, och jag hade lagt en sceneri – eller snarare koreograferat – scenen så att allt samspelar, ord och stämning och vad han gör konkret, och det fungerade över förväntan. Det blev ännu roligare och tydligare än jag hade tänkt mig, och alltsammans  funkade finfint för DHS, som har begåvning för det där.

Vi brast i skratt hela tiden. Att se att det man skrivit och tänkt ut verkligen fungerar IRL med den skådespelare man vill ha – casting är 90% av filmen – är väldigt, väldigt roligt. Mitt förtroende både för honom, de övriga jag har tillfrågat (med samma magkänsla), manuset och faktiskt mig själv stiger. Det här kan bli riktigt bra.

Det slutade med att DHS ville underteckna ett Letter of Interest, vilket vi tänkt länge.  Vi har utan tvekan diverse labyrinter framför oss, men det här gjorde oss på gott humör. Naturligtvis vill jag gärna berätta om manus och skådespelare, men det måste vänta tills det blir mer konkret.

Och jag är äntligen nästan helt frisk. Det är först när man känner krafterna återvända, som man förstår hur vissen man faktiskt varit. Ni vet hur det är – plötsligt orkar man saker man nästan trodde man aldrig skulle orka igen. Till exempel bistå Lill, som ringde och ville ha hjälp med att leta rätt på en kär kompis hon nu visste fortfarande fanns någonstans, men inte träffat på decennier. Jag hittade honom i Frankrike, och nu har de pratat med varandra i telefon.

Nu är det långhelg innan jag träffar nästa person, och jag ska se om jag äntligen kan skriva den filmartikel som ligger halvfärdig i datorn. Jag kommer bara att kunna titta in som hastigast på nätet.

Ha det skönt, pubvänner!

 

 

 

 

Kommentera

