Dan efter dan. /Uppdaterad. /Igen /Och igen – Comeys vittnesmål.

Idag, i efterdyningarna efter nationaldagen igår, var rulltrappan vid Odenplan belyst i blått och gult. (Just nu tog någon en bild av mig, en av alla de hundratals som ständigt fotograferar det internationellt beundrade Stadsbiblioteket vid Sveavägen. Få, skulle jag vilja säga, kommer att beundrande fotografera låtsasguld-monstrositeten Nobelcentret om det byggs.)

Men nationaldagen! Jag ville helst ligga hemma och slöa och läsa om Wikanders ”I döda språks sällskap”, trött som jag var, men  som vanligt hasade jag mig upp i alla fall för att ta del av eventuell feststämning på stan. (Jag kan inte läsa fängslande romaner och lyrik, eller se engagerande filmer, just nu. Den senaste boken jag lånade var ”Arthur”, som handlar om multisport ad nauseum och om den fina equadorianska hunden som anslöt sig till det svenska multisportgänget och slutligen fick komma till Sverige.)

Nationaldagen, var det. Jag drog på mig varma kläder, inklusive röd munkjacka, och åkte till Rålambshovsparken – beredd på att den skulle vara lika tom som under Valborg. Men icke! Hela gräsmattan var fullt av picknickande människor med och utan svenska flaggor, med den glittrande fjärden i bakgrunden. Vilket folkliv! tänkte jag. Härligt! Så drogs jag mot Smedsuddsbadet, varifrån det hördes reggaetoner (tror jag det var.) Fler var tydligen på väg dit, gäng och familjer. Jag väntade mig mer picknickande och folk som hoppade i sjön och båtar som pilade omkring på vattnet.

Där har man för att man inte susar runt på sociala media och alltså inte vet vad som är på gång. Redan i backen ner började jag ana att stora saker var i görningen; musikvolymen tilltog och i grillröken bakom träden skymtade en absolut fullpackad gräsmatta som liksom rörde på sig. Jag fortsatte ner i folkströmmen, såg mig runt och tänkte triumferande: Ha! Stockholm är ju inte alls så helvitt som vissa påstår!

Jag hade hamnat i en karibisk musikfestival, inramad av svenska flaggor. Folk åt, låg på filtar, drog barnvagnar, stojade, badade och dansade – minns särskilt ett par som tycktes ha trängt sig in i samma jättesombrero. Ungar lekte, en liten ettåring försökte dansa han också, trillade på ändan och fiskades upp av sin stora pappa. Det var väldigt, väldigt mycket folk och väldigt kul. Jag misstänkte att om SD- folk hade försökt ställa upp ett bokbord, hade de – i bästa fall – mötts av ett gapskratt.

När jag till slut gick därifrån, möttes jag av ett ännu tätare lämmeltåg av hugade festlystna i alla åldrar och av alla etniciteter. Var i hela friden skulle de få plats? kunde man undra. Men inga rapporter om superträngsel har influtit, så det gick tydligen bra.

Man kanske skulle ha stannat och dansat till gryningen?

Uppdaterad. Om ni undrar hur det låter på Fox News – ofta också callad Faux (falska) nyheter – som alltid präglas av stark indignation mot allt som inte är konservativt, särskilt Demokraterna, kan titta på det här. Back-slick-sonen Eric försvarar sin pappa Donald mot den elaka pressen. ”Morality is flying out the window”, säger han. De som kritiserar hans pappa ”are not even people”. Och att demokraterna kritiserar så mycket beror på att de ”have no program of their own”.

http://www.huffingtonpost.com/entry/eric-trump-lashes-out-says-democrats-are-not-even-people_us_59377ea5e4b0aba888b9d6dd?ncid=inblnkushpmg00000009

Nu har även en del Fox-människor vänt sig mot Trump, ska sägas i sanningens namn.

SÅ när blir Trump ställd inför riksrätt, alternativt avgår därför att han känner sig orättvist behandlad? Ja, det stora problemet är att det är svårt att samla Republikanerna till en fällande dom mot honom, eftersom han nu är en marionett för mycket starka ekonomiska intressen. Han har petat in representanter för dessa intressen överallt, och de låter honom jönsa på eftersom det inte stör deras verksamhet – så länge han inte helt och hållet alienerar handelspartners, eller gör något direkt brottsligt. Då och då vänder han på en femöring efter katastrofala uttalanden, kanske efter att dessa ”intressen” har talat allvar med honom, så de försöker hålla koll, antar jag.

IGEN.

Och här en Fox-kille som faktiskt kritiserar Trump: ”Sluta spela syndabock, det är du som är problemet.”

http://www.huffingtonpost.com/entry/fox-news-neil-cavuto-host-calls-out-trump-you-are-the-problem_us_593791b2e4b0ce1e7408e7f6?ncid=inblnkushpmg00000009

SATT i tunnelbanan mittemot en tjej som pratade i telefon. ”Skosh”, sa hon. Jag fladdrade lite lätt med öronen. ”Skosh”, försökte hon igen. ”S k o s  h. H. H!”  Paus. ”Skosh och så sten. Skoshsten!”

Brast ut i fniss. Skoshsten! ”Skor”, sa jag. ”Med r. Skorsten! Om du menar en sån som det kommer rök ur? Förlåt att jag blandar mig i!”

Tack och lov skrattade och tackade hon. Vem vet, jag kanske förstörde en känslig asymmetrisk dikt, eller något? Eller också räddade jag en uppsats!

DET HAR varit svårt att få tag i folk idag. Jag ringer och det är röstbrevlåda, eller numret har plötsligt upphört. Jag svär åt den bussiga dialogtelefonen.

Måste ha fel tröja på mig! Vissa tröjor har tur med sig, eller hur? Byter tröja. Ringer en fjärde person, och kommer fram!

Det var tröjan! Ska aldrig ha en annan tröja. Ringer den femte personen. Numret har upphört. (Sen igår…?)

Shit. Det var inte tröjan. Aldrig får man tro att man har fixat det.

För er som är intresserade av sparkade FBI-chefen Comeys vittnesmål om hur Trump försökte påverka honom: 

http://www.huffingtonpost.com/entry/james-comey-testimony_us_59383bd8e4b00610547e9a95?utm_medium=email&utm_campaign=James%20Comeys%20prepared%20testimony%20detailing%20his%20uneasy%20encounters%20with%20Trump%20has%20been%20released%20to%20the%20public&utm_content=James%20Comeys%20prepared%20testimony%20detailing%20his%20uneasy%20encounters%20with%20Trump%20has%20been%20released%20to%20the%20public+CID_73acf5002d4b7098eb38232bf49f4cb3&utm_source=Email%20marketing%20software&utm_term=Read%20More&ncid=newsltushpmgnewsJames%20Comeys%20prepared%20testimony%20detailing%20his%20uneasy%20encounters%20with%20Trump%20has%20been%20released%20to%20the%20public

Scrolla gärna ner dill ”Dinner January 27.”

 

 

 

 

 

 

Kommentera

