Lokala nyheter.

Ringde någon häromdagen och frågade om hon vill vara med i kortfilm, som jag ju borde göra en.

”Ja, ja och ja!” sa hon.

”Sitter och skriver manus för dig här. Kanske inga pengar. Du, jag och kameran?”

”Ja!”

Ringde henne idag igen för att kolla tider.  Undrade vad hon kunde förmå sig att göra, och kastade ut en liten försöksballong.

”Kan du tänka dig att stå i Kungsträdgården klockan nio på morgonen och säga: ‘Varför finns det ingen jävla sprit i den här jävla parken?”

”Ja!” sa hon.

Låter utmärkt. Det här blir fin-fint!

HUNDMANNEN B stöter jag ihop med ibland. Han mår tack och lov hyfsat, men centrum i hans värld, det han riktigt älskade och hade nära sig, hunden, är ju borta genom myndighetsmissbruk. Jag hjälper honom inte mer eftersom jag inte har tid och ork att slåss mot idioterna, men får då och då inscannade papper. Den enda sammanfattningen som finns av fallet är ett överklagande jag skrev, och det hjälper någon honom att fortsätta använda.

Jag har sagt att jag kan ta en promenad med honom om han duschar och lämnar sin hemska dramaten med alla plastpåsarna hemma, men hittills har han inte nappat. Jag ber honom också ringa sin dotter i Australien, men av någon anledning är det för svårt.

HAR MÄRKT att jag inte köper diskmedel längre. Hoten på etiketten – diskmedel dödar små djur i sjöar och kan förstöra ens ögon – har verkat. Jag spolar av kaffekoppar i hett vatten, gäller det fett och annat svårt tar jag lite tvål. Än så länge har jag överlevt.

Gjorde ett annat experiment – lät bli att använda schampo  några gånger, spolade bara håret i varmt vatten med duschen. Har anmödrarna klarat det i ett par miljoner år, så! Att vandra omkring i en storstads förorenade luft är väl i och för sig som att traska runt nära ett vulkanutbrott för en miljon år sedan för mina anmödrar, och få sot och partiklar i håret/pälsen. Men det var kul att prova!

Så vad hände? Jag fick gorillapäls på huvudet! Inte smutsigt, men tjockt och strävt. Intressant.

Kände mig väldigt ursprunglig i två veckor. Sedan tog jag till schampoflaskan igen.

 

 

 

 

2 reaktioner till “Lokala nyheter.”

  1. Det där med schampot – eller var det kanske att du slutade använda balsam? – tyckte jag lät finurligt, ja, det var du som skrev om det, men långt tillbaka. Nej, det fungerade inte så värst bra .., eller det kanske var så att du enbart skulle använda balsam?
    Nåja, jag fick allt fortsätta med både-och.
    Nu har jag stor lust att kortklippa mig; verkligen KORTklippa mig, men den lusten återkommer ständigt när det är sommar och varmt, så kanske ska jag hålla mig lite.
    En trevlig midsommar önskar jag dig, Annika!

    Gilla

    1. Tack, E! Hoppas ni hade det mysigt! 🙂

      Balsam har jag aldrig använt – hu, varför kleta in håret med en äcklig smet? Så det var schampo jag slutade med, som ett experiment.

      Jag tycker du ska klippa dig! Såna impulser ska man följa, omväxling förnöjer – även om du tycker det känns som om huvudet plötsligt blir ett halvkilo lättare. Och håret växer ju ut igen!

      Gilla

Kommentera

