Ord och så.

Jag vet inte om det är ett sommarfenomen, men just nu finns det flera nöjesskribenter som helt enkelt inte kan svenska. Deras alster är fullständigt fascinerande att läsa, precis som de knäppa stavningskontrollerna som ger vansinniga råd. Jag bläddrar till nöjessidorna varje dag i hopp om att hitta något riktigt smaskigt!

För ett tag sedan skrev någon (vill inte hänga ut namn) att Janet Jackson var ”i rättegång”. (Vårdnadstvist, tror jag.) Det där återkom flera gånger.

Ännu bättre var en artikel där en tjej skrev att någon känd person mötte ”motståndelse”. Motståndelse! Hon som skrev använde ordet tre gånger. Uppståndelse har jag hört, men motståndelse?

Häromdagen skrev samma tjej att en anklagelse mot fel person var ”som att skjuta brevbäraren”.  Hon menade ”som att skjuta budbäraren”.  Jag tror det var ett citat.

Med mera. Finns det ingen på tidningarna som läser artiklarna längre? Expressen har en liten ”rättelseruta” där man försöker få ordning på hans och sin och sådant som blir fel, men hur vore det att kolla innan? Ta bort några av alla IT-människor som snor ihop saker som flyger och far på sajtens förstasida, och anställ en gammal grinig perfektionist till språkpolis!

På tal om ord är jag trött som en anka och vill bara läsa böcker som inte engagerar mig ett dugg, och nu är jag inne på min andra 600 sidors Tom Clancy. Den förra skrevs av någon som efterträtt honom,  den här var han visst med om att skapa lite själv. Medhjälparna är militärer och dylika med expertkunskaper, allt handlar om vapen och namn och förkortningar på grupper och de dös hit och dit utan minsta känslodarr (”han knäppte pellejönsen”) och intrigerna är sega som gummi och inte speciellt logiska. Namnen kommer man knappt ihåg.

Jag kom inte iväg till Almedalen. Pratade nyligen med Ulf på Gotland och bad återigen om ursäkt för att jag är lika seg som en Clancybok. Kanske får jag ändan ur vagnen lite senare – om han och Berit fortfarande vill ha mig!

Och återigen: Givetvis ska nazistgrupper inte bjudas in till evenemang som enligt reglerna bara ska släppa in dem som har demokratisk värdegrund, vilket är vad Almedalsveckan annonserar att deltagarna måste ha. ”Man ska inte ha förutfattade meningar”, är ett dumt svar mot protesterna när den regeln inte upprätthålls. När det gäller just de här åsikterna och det sägs öppet om vad åsiktsinnehavarna vill göra, saknar vi sannerligen inte facit.

 

 

 

2 reaktioner till “Ord och så.”

  1. Såhär skrev jag i ett inlägg på Facebook i förrgår:

    Nu drar jag alla över samma kant och menar att vi måste komma till bukt med alla som anser att Visby är Sveriges epicentrum.

    Nästan ingen reagerade.

    Gilla

Kommentera

