Svordomsfunderingar, och Stephen Colbert bringar reda i röran kring Donald Trump Jr’s ryska möte.

Ryska mötet först – (Trump Junior, tillsammans med kampanjens boss och Trumps svärson Kushner mötte en rysk advokat med regeringsförbindelser för att han utlovats skit om Hillary Clinton) –  titta gärna på videoklippet i den här artikeln:

http://www.huffingtonpost.com/entry/stephen-colbert-donald-trump-jr-russia_us_5964851be4b03f144e2d48a2

Klartänkta underhållare får manna från himlen varje dag.

Gick in på 7-Eleven för att köpa frimärke till ett födelsedagskort till andra barnbarnet, och mötte trevliga kurdiska killen Han satt på bakre disken. Det visade sig att han hade ont i tån, för han hade tappat en av dörrarna till kyldisken på sagda tå när han skulle rengöra den (dörren). Kyldörren är av glas och en kvadratmeter ungefär, och nu var tån gul och blå, i svenska flaggans färger.

Så vi kom osökt in på svordomar. Jag sa att han kunde ju svära på kurdiska, för knappt någon av kunderna skulle förstå någonting, eller göra som Rocky i serien: Ersätta svordomarna med oskyldiga ord som ”plastfarsa, vad kallt det är i vattnet!” och ”var inte en sån farstu!”

A skrattade och sa att kurdiska svordomar är inte så användbara för onda tår, för man svär mest om släkten, dvs dens släkt som man är ilsk på. Man säger elaka saker om kvinnorna? sa jag. Ja, sa han, om mammorna, för mammorna vill man ju beskydda! Och när man är arg vill man säga något som verkligen gör intryck på den man är arg på. Men blir det inte slagsmål då? sa jag. Det händer, sa A och log.

Vi svär ju mest om djävulen, medan amerikanarna håller sig till sex, sa jag. För det är vad som rör sig i deras skallar. Har jag inte tänkt på, sa A fundersamt. Fast jag kan förstås komma på ett par svenska ord som har med sex att göra också… började jag.

Nu var i verkligen inne i denna diskussion, men just som A skulle komma med en ny fundering, upptäckte vi att det fanns ett par (lätt förbryllade) kunder i butiken, och han stack iväg snabbt. Nå – de hade inte behövt vänta, vi såg dem med en gång. Butiken var tom när jag kom in .

Får jag tillägga att A är en anledning till att jag handlar där, för han är väldigt trevlig och har humor. Machokillar bakom disken (det finns sådana också) lockas jag inte att handla av. Har man en gång bett om en riktigt varm grillad korv och en sån kille slänger fram en ljummen, på ett nedlåtande sätt, köper man inte mer varm korv där.

Come to think of it, vi säger ju f*ck och shit så det står härliga till. När började amerikaner förresten svära med ordet shit? Kan det vara påverkan från svenska immigranter?

Pussade kortet lite försiktigt och lade det på lådan. Ett par dagar för sent, men bättre sent än aldrig.

 

 

Kommentera

