Deckar vidare, och en oväntad busstation.

Tröttnade på Lehane och har nu hamnat hos Reginald Hill, vars hjälte är stor och fet och har en otrevlig vana att kalla alla kvinnor ”stumpan”. OK, realistiskt och så, men det gör ett ganska fånigt intryck när han sitter och äter lunch med en vuxen, intelligent kvinna. Hans akuta arbetsplatsproblem i den här boken är annars att han måste sätta sig i respekt efter en tids sjukfrånvaro efter en explosion. Hill är brittisk, men han kör inte så mycket med  pubbesök.

Något har hänt i mitt inre. Huka sig inför verkligheten skulle man tro är vad man vill göra efter en katastrof som gett en obeskrivlig plåga och tagit bort allt liv i ett svart blint universum, men istället har tillvaron på något sätt hällt kallt vatten i mitt ansikte och sagt: Vakna! Inte för att jag har gömt mig från det som hänt precis, snarare tvärtom, vilket kanske just är förutsättningen för nästa fas. (Inte för att jag ens visste om det fanns en nästa fas.) Man kanske måste se verkligheten i vitögat för att kunna röra sig alls. Alla pusselbitarna, ont som gott.

Det är som om planeten hamnat på plats med ett omilt ”bonk”. Och där sitter man ensam i planetbussen, den sista avstigande, och gungar efter färden, förvirrad, och tittar ut genom fönstret: Var är jag? Och allt står stilla – hus, träd, himmel. Stig av om du vill, dörrarna går att öppna. Se dig runt. Du vet knappt vad du heter, men nu står du här. Inga råd, inga skyltar. Här är här, nu är nu. Varken mer eller mindre. Se dig runt. Du känner igen dig, eller hur?

Så i morse blev jag nyfiken på några saker jag har. Jag har lagt dem i ett eget hörn av datorskärmen. Jag öppnade ett dokument, ett utkast, kikade på det, började möblera om lite i texten.

Alla känslorna, alla tårarna, sorgen, längtan, saknad, all kärleken, all värmen ligger precis under ytan. Jag klarar inte att läsa en tidning.  Men jag blev lite nyfiken. Bussen har stannat.

 

 

 

Kommentera

