Mysterier.

Som ni ser av det jag skriver nedan: Om ni skrivit till mig, kan det hända att jag helt enkelt inte fått kortet/brevet! Snälla, mejla och berätta, jag har verkligen inte lämnat någon post obesvarad, vill inget hellre än att bli glad och svara!

Det första mysteriet gäller räkningar från Fortum. De kommer inte fram. Inte i nov förra året, inte nu.

Jag fick ett inkassokrav (DET kom fram), fick av dem numret till Fortum, som stillsamt svarade att de skickat sex fakturor. Varav alltså ingen nådde mig. Nu har jag fått ett pdf.

Det här är minst sagt konstigt. Andra fakturor får jag, och betalar direkt. Not so Fortum, som går genom en inkassobyrå, som förstås vill ha betalt. I november strök de kostnaden. Nu vill de inte det.

Det känns inte speciellt bra att få en räkning i form av ett inkassokravför en faktura som man inte fått.

Har något liknande hänt den lilla pubpubliken här? Någonsin? Kan det eg alls hända? Är det en scam? Hur utreder jag detta?

Nästa mysterium (precis lika ohyggligt spännande!) är senaste avsnittet i serien ”ljudstör Bryn!”. Nu är det med en ny variant: ”Laddad atmosfär” – vet inte vad jag annars kan kalla det. (Vore roligare om namnet gällde en mysig parfym.) Den, störningen, är så pass stark att jag knappt kunde höra min egen röst igår.

Som jag redan skrivit: Jag känner mig som ett labb för Einar Mattssons lokala ljudtester. Vilken tekniker som hittills (enligt order, sa han när jag äntligen begrep hur det ligger till och vi stötte ihop två kvällar i rad) som rent fysiskt utför det här, vet jag ju redan. Liksom förmodligen hela kontoret och i alla fall samtliga tekniker. När jag nämnde själva initiativtagaren till en representant för EM som ringde i annat ärende, slog hon ifrån sig. Nej nej, den personen är så trevlig, omöjligt!

Råd 1 från dem som hör av mig om detta (vilket ju f ö knappast är bra reklam för min hyresvärd, som annars varit perfekt i 36 år, tills illbattingen klev upp på scenen och var sprudlande och kul och charmig) : Flytta.

Råd 2: Skriv en deckare utifrån det här. Egentligen ingen dum idé.

Att ingen hos hyresvärden gör slut på vansinnet är både tragiskt (för mig) och fånigt. Det enda som behövs är en ledande person som säger stopp. Hur svårt kan det vara att sluta trakassera en hyresgäst, som nu fått två och ett halvt år förstörda? Det hela verkar vara så enkelt som att ingen vill skapa dålig stämning på arbetsplatsen, vad jag förstår, och gillar personen. Kan inte riktigt se några andra skäl. Ingen tar ansvar.

Vad annars? Lite regndystert igen. Och så går jag på antibiotika för tillfället. Alltid något. Och Mario vill ha mera bok. Kan det få igång en lessen författare? Inte alls omöjligt.

Publicerat av

annikabryn

Annika Bryn Kriminalförfattare i Stockholm. Även litteratur-, film- och teatervetare och frilansjournalist. Tre böcker: Den sjätte natten, Brottsplats Rosenbad och Morden i Buttle. Den här bloggen handlar om vardagsliv i skrivarlyan, böcker, film – och så blir det en del humor och en del vassa samhällskommentarer om demokrati och miljö (från orubbligt demokratiska och humanistiska utgångspunkter). Kontakt: annikabryn@hotmail.com

Lämna en kommentar